چکیده:
معصومان(ع) به عنوان تبیین کنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به شیوه ای اثر بخش ارتباط برقرار می کردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوه ها را در شرایط گوناگون انتقال پیام می توان استخراج و دسته بندی کرد. هدف از تدوین این نوشتار استخراج و دسته بندی بعضی از عوامل و زیرساخت های درونی ارتباط موثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع) است. این عوامل در ابواب مختلف حدیثی امام(ع) و نه صرفا ابواب تربیتی وجود دارد. این نکته مورد تاکید است که دوران امامت آن حضرت به خصوص تنوع سه دوره مختلف و به تبع آن مخاطبان مختلف این دوران می تواند الگویی برای شیوه رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد. در این مقاله که به شیوه کتابخانه ای نگاشته شده، در چند عنوان به زیرساخت هایی چون ایمان و توکل به خدا، ایجاد آمادگی روحی و قلبی برای ارتباط با مخاطب و نیت اشاره شده و سپس به کسب دانش و اطلاعات قبلی که خود مشتمل بر چند بخش است پرداخته شد. بخشی، درونی و از خصوصیات فردی ناشی شده و بخشی، منبعث از کسب مهارت هایی چون مثبت نگری، توجه به رعایت ارزش ها، اعتمادآفرینی، سخن نیکو گفتن، گوش دادن پویا و استفاده به جا از سرزنش و غضب بوده که به آن نیز اشاره شده است.
As those clarifying the divine revelation، Infallible Imams (AS) have been tending to communicate to the audience in an influential manner، both in sayings and doings. The communication methods can be deduced and categorized by studying their hadiths. This article aims to deduce and categorize some of the factors and internal infrastructures for effective communication in Imam Reza’s sayings and deeds. The factors can be found in his various hadith subjects، not merely in hadiths on manners. It is noted that the age of Imam Reza’s Imamate، especially being in three different situations with their own different audiences، can be an example for leaders’ behavior in our age. Under a few subtitles، the article takes elements such as faith and trust in God، creating spiritual and inner preparedness to communicate with the audience، and intention as infrastructures for communication. Then we dealt with getting previous knowledge and information which includes sub-categories. Some infrastructures are internal، arising from each person’s characteristics، while some others can be obtained through positive thinking، considering values، creating confidence، saying good words، active listening and appropriate use of blame and anger.