چکیده:
این مطالعه به بررسی رابطهی اندازه با رشد بنگاههای حاضر در صنایع مواد غذائی و آشامیدنی ایران میپردازد. در این مطالعه دادههای خام طرح جامع آمارگیری کارگاههای صنایع کارخانهای مرکز آمار ایران مورد استفاده قرار گفته است. اعتبار فرضیهی گیبرات برای بنگاههای حاضر در این صنایع در دو زیر گروه بنگاههای کوچک و بزرگ مورد آزمون قرار گرفته است. آزمون اعتبار این فرضیه با استفاده از روش برآورد مدل به صورت پانل به شکل اثرات ثابت انجام شده است. و نیز برای بالا بردن اعتبار نتایج مطالعه از آزمون وجود توزیع نرمال لگاریتمی برای اندازهی بنگاههای حاضر در این صنایع استفاده شده است. نتایج بهدست آمده حکایت از رد این فرضیه در میان این بنگاهها دارد. نتایج نشان میدهد بنگاههای کوچک بهطور متوسط دارای نرخ رشد بیشتری نسبت به بنگاههای بزرگ هستند. طبقهبندی JEL : L25, D92, C23, L11, L66
The study examines the relationship between the size of firms and their growth in Iranian food and beverages industries. The study utilizes Iranian industrial data، classified on the base of ISIC with 4-digit code. The study evaluates the validity of Gibrat's Law in the selected firms. The validity of the law has been examined by two methods. First، the panel analysis is applied and second، the existence of lognormal distribution of firm size has been tested. The results do not confirm the validity of the Law and indicate the fact that firm size is not log-normally distributed. The results show negative impact of firm size on the growth.
خلاصه ماشینی:
امروزه در بسياري از كشورها موضوع حمايت از بنگاههاي كوچك به عنوان راهي براي مقابله با بيكاري مطرح است اما بايد اين موضوع مورد مطالعه قرار گيرد كه آيا اين سياستها ميتواند همواره و همه جا موثر باشد؟ منظور از رشد بنگاه تغییرات اندازهی بنگاه در یک دورهی زماني معین (معمولا يك سال) است.
اين گروه بندي با هدف بررسي تفاوت احتمالي در وجود ارتباط ميان اندازهی بنگاه و رشد در بنگاههاي بزرگ و كوچك انجام شده است.
در دههی 1960 بررسی مستقیم فرضيهی گیبرات صورت گرفت و رابطهی بین اندازهی بنگاه و رشد بررسی شد این تحقیقات این ایده را مورد سوال قرار دادند که رشد نسبی از اندازهی بنگاهها مستقل است.
درسال 1990 اکس و آدرتسچ از دادههای مربوط به بنگاههای کوچک استفاده کردند و 408 صنعت از صنایع کارخانهای آمریکا شامل 1976 بنگاه مورد بررسی قرار گرفت و رشد سالهای 1981-1976 محاسبه شد.
از این رو فرضيهی اثرات نسبی گیبرات که بیان ميکند که بین اندازهی بنگاه در ابتدای دورهی معین و نرخ رشد بنگاه در طی آن دوره ارتباطی وجود ندارد، در مورد بنگاههای بزرگ و کوچک رد ميشود.
The Relationship Between Firm Growth, Size, and Age. Estimates for 100 Manufacturing Industries.
Firm Size and Growth in the United kingdom Life Insurance Industry.