خلاصه ماشینی:
"استاد سمیعی:قبل از خواندن هر شعری مایل هستم عرض کنم سه بیت ضمن غزلی گفتهام که چون به درد خانوادهها مخصوصا زنان و شوهران جوان میخورد آنها را از هر چه گفتهام بیشتر دوست دارم و بسیاری از دوستان این سه بیت را دادهاند به خط خوش نوشتهاند و به صورت تابلو در اتاق خود نگاه داشتهاند،خودم هم همین کار را کردهام،آن ابیات اینها هستند: ای دختر حوا اگر آدم صفتی تو کن خانه بهشت از پی آسایش شویت تو نیز اگر پسر آدم خاکی مردی،مزن آتش به وی از دوزخ خویت رو اهل دلی جوی که در فتنهء ایام گر خاطر امنی طلبی میدهد اویت حالا غزلی را برای شما میخوانم: صاحبدلان که رخت به عزت کشیدهاند در خلوت دل آینهء غیب دیدهاند بگذشتهاند از سر کبر و غرور و جهل تا پیشگاه عالم معنی رسیدهاند از هر که غیر دوست،تعلق گسستهاند از هر چه که غیر مهر و وفا بگسلیدهاند با چشم جان صفای رخ دوست دیدهاند با گوش دل حدیث محبت شنیدهاند مهر و وفاست تحفهء بازار کائنات این تحفه را به نقد دو عالم خریدهاند دنیا برای عاشق دنیا نهادهاند از هر چه هست،صدق و صفا برگزیدهاند بسیار خوردهاند فریب ریای خلق زان رو زمردمان ریایی رمیدهاند ترک هوس نموده و در مرغزار جان فارغ زقال و قیل جهان آرمیدهاند ایمن ز شر وسوسهء نفس گشتهاند با علم و عقل پردهء غفلت دریدهاند یا بر سر تنعم گیتی نهادهاند دست از مقام و منصف فانی کشیدهاند از بهر نوش،نیش زمان را کجا خورند این عاقلان که مردم افعی گزیدهاند در سیر دائمند به اقطار کائنات اینان که دیدهای تو،به کنجی خزیدهاند از پیر صدر میکده همت گرفتهاند از جام ساقیان،می عرفان چشیدهاند در ذره ذره هستهء هستی به چشم جان روشن هزار مهر درخشنده دیدهاند انواع کون را که بود مختلف به شکل دانستهاند کان همه از یک پدیدهاند چون از جهان حادثه جز غم ندیدهاند زان رو دل از علائق عالم بریدهاند مرغ خیال از قفس تن رهاندهاند تا اوج آسمان حقیقت پردیدهاند همچون کبوتری که رها گردد از قفس زین تنگنای حادثه بیرون جهیدهاند «کیوان»ز واصلان حرم راه کعبه پرس کاینان ز مکر غول بیابان رهیدهاند کیهان فرهنگی:لطفا در مورد پیدایش تصوف و عرفان در دنیای اسلام مطالبی بفرمایید."