چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ساختارهای شخصیتی در پیش بینی نشانگان بالینی در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی و نقش تعدیل کنندگی حمایت اجتماعی ادراک شده در این رابطه می باشد.
مواد و روش ها: با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و براساس نمرات افراد دارای تجربه شکست عاطفی در پرسش نامه های ضربه عشق، افسردگی بک و سلامت روان، 65 دانشجوی دارای نشانگان بالینی و 65 دانشجوی بدون نشانگان بالینی از دانشگاه های پیام نور تبریز، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انتخاب شدند و پرسش نامه های 6 عاملی شخصیت هگزاکو (Hexaco) و پرسش نامه حمایت اجتماعی ادراک شده (Multidimensional scale of perceived social support) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS16 و LISREL8.54 و به روش آزمون تحلیل واریانس چندراهه (MANOVA) و تحلیل مسیر انجام شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه، از نظر ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<) و حمایت اجتماعی نقش تعدیل کننده در بروز نشانگان بالینی بعد از شکست عاطفی دارد.
نتیجه گیری: ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی در روابط عاطفی هر فرد دخیل می باشد و نحوه برخورد با چالش های پیش رو در این نوع روابط را پیش بینی می کنند. بعد از شکست عاطفی، اگر خانواده بتواند فرزندان را با حمایت مستقیم و غیرمستقیم از این بحران خارج کند، فرد این داغدیدگی را به طور طبیعی می گذراند و نشانگان بالینی کمتر تداوم می یابد.
Introduction: This study investigated the role of personality constructs in predicting the clinical syndrome of students with emotional breakdown and moderating role of perceived social support in this relationship.
Methods: Using purposive sampling and based on questionnaires of the love trauma، Beck depression and GHQ in students with emotional breakdown experience، 65 students with and 65 students without the clinical syndrome were selected from Payam Noor University of Tabriz، Tabriz University، and Islamic Azad University of Tabriz، and completed HEXACO questionnaire and multidimensional scale of perceived social support (MSPSS). Data analysis was done using SPSS16 and LISREL 8.54 by multivariate analysis of variance (MANOVA) and path analysis.
Results: The results showed that there was a significant difference between two groups in personality characteristics and social support (P<0.05)، and social support had a moderating role in developing clinical syndrome after emotional breakdown.
Conclusion: Personality characteristics and social support affect everyone's romantic relationships and would predict how to deal with the challenges in these relationships. After an emotional breakdown، if families are able to bring children out of this crisis with their direct and indirect support، this will lead to passing the trauma naturally and will prevent the continuation of the clinical syndrome.