چکیده:
در این مقاله مدل رشد رمزی به گونه ای بسط داده شده است که درآن تشکیل سرمایه ی عمومی به عنوان موتور رشد معرفی و کالاها و خدمات عمومی تولید شده توسط دولت در تابع ستادهی کل اقتصاد به عنوان نهاده وارد شده است . بنابراین ، توجیه حضور دولت در مدل، ارائه کالای عمومی است . دولت خیرخواه به دنبال فراهم نمودن یک میزان کارآی نهادهها به صورت رقابتی در تابع تولید است ، به گونه ای که تولید نهایی سرمایه ی عمومی و خصوصی برابر باشد. در مقابل در دولت رانت جو فساد معادل با رانت های غیرقانونی و انحصاری اخذ شده از بخش خصوصی از کانال ارائه ی کالای عمومی تعریف میشود. درآمد این دولت مابه التفاوت ارزش نهادههای عمومی ارائه شده به تابع تولید و سرمایه عمومی مورد نیاز برای آن است . نتایج تحلیل نظری نشان داد که میزان مصرف، ستاده و رشد در وضعیت یکنواخت در دولت خیرخواه به مراتب بالاتر از دولت رانت جو است . شبیه سازی مدل رشد اقتصاد ایران در قالب مطالعه تجربی با در نظرگرفتن طیف مقداری از میزان ناکارآمدی دولت ضمن تایید دیدگاه نظری نشان داد که نرخ رشد اقتصاد در یک انتقال پویا از دولت رانت جو به دولت خیرخواه بین ١/٢ تا ٢/٦ درصد افزایش مییابد.
This article has developed a Ramsey type model of economic growth in which the engine of growth is public capital accumulation. Public capital is hired by the government for producing public good and services that used as input in aggregate production function. This provides the justification for the existence of the government. Benevolent government، seeking to provide an efficient level of inputs for production function، is to be competitive so that public and private marginal product of capital is equal. In a self-seeking government corruption is defined as monopoly rents extracted from the private sector through the supply of the public inputs. Rantier government income is defined as the deference between the government''s revenue for the supply of the public inputs minus the cost of providing the public inputs. Theoretical result showed that in steady state both per capita consumption and output and growth rate are higher in the benevolent case instead of rantier government. Empirical results of growth model simulation in Iran economy demonstrated that with deferent level of government inefficiency in a transitional dynamic from rantier to benevolent government may increase the growth rate from 1.2 to 2.6 percent.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس بخشی از مطالعات مقداری وجود فساد در محیط های به شدت محدودشده توسط قوانین و مقررات دولتی، می تواند مولد کارآیی و افزایش دهندهی رشد اقتصادی و انگیزههای کارآفرینی شود (ایگر و وینر،٩ ٢٠٠٥، لوای ،١٠ ٢٠٠٧، 1 Abed and Gupta 2 Lambsdorff 3 Treisman 4 Greases The Wheels 5 Sand The Wheels 6 Efficient Corruption 7 Leff 8 Huntington 9 Egger and Winner 10 Levy گیلامه و وایل ، ١١ ٢٠١٠).
بارو کالاها و خدمات عمومی را به عنوان نهاده های لازم برای بخش های تولید خصوصی معرفی میکند و این همان نقش مولدی است که دولت میتواند از آن طریق در تابع تولیدکل اقتصاد حافر شده، بر 17 روی ستاده و رشد اقتصادی اثر بگذارد.
جدول ٢: پارامترهای کالیبره شدهی اقتصاد ایران نام پارامتر علامت اختصاری معیار کالیبره کردن مقدار عددی نرخ ترجیح زمانی مطالعه دین محمدی (١٣٨٧) 0/01 کشش جانشینی بین دوره ای مطالعه دشتبان (١٣٩٠) 0/95 سهم عامل سرمایه در تابع تولید تخمین تابع و یافته محقق 0/31 بهرهوری تولید A تخمین تابع و یافته محقق 1/33 شاخص میزان ناکارآیی وجود فساد v سناریوسازی 0<≤1 نرخ رشد جمعیت n استفاده از دادههای رسمی 0/025 نتایی شبیه سازی تاثیرات فساد بر اقتصاد و نرخ رشد برای سطوح متفاوت ناکارآمدی تولید دولت (v) در استفاده از سرمایه ی عمومی ، با استفاده از نتایی محاسباتی ارائه شده در جدول (١) و نرمافزار متمتیکا٣٣ در شکل (٣) آمدهاست : شکل ٣: مقایسه ی نرخ رشد اقتصاد شبیه سازی شده نرخ رشد growthrate 0."