Skip to main content
فهرست مقالات

علت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : علت ،حدوث ،معلول ،متکلمان ،نظریه ،علیت ،ملا صدرا ،ذات ،احتیاج ،بحث‌های متکلمان و فلاسفه اسلامی ،شی‌ء ،حکما ،نیازمندی ،قدیم ،ماهیت ،حادث ،مناط نیازمندی معلول ،محال ،نیازمندی معلول ،تعریف ،فلاسفهء اسلامی ،نیازمندی معلول به علت بیان ،مرجح ،دلیل بطلان نظریهء حدوث متکلمان ،متکلمین مناط نیازمندی ،علت اصلی نیازمندی معلول ،علت نیازمندی معلول ،موجود ،امکان ،بحث علیت

خلاصه ماشینی:

"پس از پذیرش اصل علیت جای این سؤال هست که معلوم از چه جهت و از کدام زاویهء دید نیازمند به علت است؟چه خصوصیت و یا صفاتی در معلول سبب نیازمندی او به علت‌ می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال چندین نظریه مطرح شده است: احتیاج به علت: از دسته عرفا که طرفدار وحدت وجودند و از عده معدودی که تصور علیت و معلولیت‌ برای آنها به صورت امری محال و ممتنع جلوه کرده بگذریم سایر مکاتب همه طرفدار قانون‌ علیت هستند. مطابق این نظریه علت احتیاج به علت ماهیت داشتن است و هر چیزی که ماهیت دارد و وجودی و ذاتش یعنی ماهیتش غیر از وجود واقعی‌اش می‌باشد نیازمند به علت است خواه‌ آنکه آن موجود حادث باشد یا قدیم. رابطهء علت و معلول: حکما و متکلمین که تاکنون از علیت احتیاج به علت بحث می‌کردند هر دسته‌ای معلول را چیزی و احتیاج معلول را چیز دیگر و علت احتیاج را چیز سومی فرض می‌کردن ولی ابتدا برای بیان نظریه فقر وجودی باید ببینیم که آیا واقعا اینگونه است یا نه؟به طور کلی رابطهء علت و معلول را به دو گونه می‌توان در نظر گرفت: الف)معلول دارای هویت و ماهیتی مستقل از علتش باشد و در مرحلهء بعد نوعی ارتباط و وابستگی بین او و علتش برقرار شود به گونه‌ای که یکی نیازمند به دیکری باشد با این فرض‌ مضاف و مضاف‌الیه هر کدام قبل از اضافه دارای استقلال هستند و واقعیتی مخصوص به خود دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.