چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف شناخت مشکلات و چالشهای موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی انجام شده است. روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش تمامی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی هستند که در یکی از دانشگاههای شهر تهران در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع کارشناسی ارشد، در بازۀ زمانی 1386 - 1391 پایاننامه نوشتهاند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی،20 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی جمعی انجام و دادههای پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه گردآوری شده است و از طریق روش تحلیل محتوای کیفی و دادهبنیاد تحلیل شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دانشجویان در بخشهای مختلف پایاننامه شامل: انتخاب موضوع، پروپوزالنویسی، تدوین پنج فصل پایاننامه (کلیات پژوهش، پیشینۀ پژوهش و مبانی نظری، روششناسی، یافتههای پژوهش، بحث و نتیجهگیری)، نگارش متن پایاننامه، اخلاق پژوهش، استاد راهنما و مشاور مشکل دارند. اصالت اثر: با توجه به اهمیت پایاننامهها، برای ارتقای سطح کیفی آنها، نیاز است تا چالشهای پایاننامهنویسی از دیدگاه اصلیترین پدیدآورندگان آن یعنی دانشجویان بررسی شود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی به بیان شرایط موجود پایاننامهنویسی در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی میپردازد تا بتوان به رفع موانع پرداخت.
خلاصه ماشینی:
شناسايي مشکلات پايان نامه نويسي از ديدگاه دانشجويان علم اطلاعات و دانش شناسي در دانشگاه هاي شهر تهران سارا بهي مهر*١، نصرت رياحي نيا٢ ، يزدان منصوريان 3 تاريخ دريافت : ٩٢/٩/٢٥ تاريخ پذيرش : ٩٣/١/٢٧ چکيده هدف : اين پژوهش با هدف شناخت مشکلات و چالش هـاي موجـود بـراي نگـارش پايـان نامـه در مقطـع کارشناسي ارشد علم اطلاعات و دانش شناسي انجام شده است .
اما در بين مطالعاتي که رابطۀ بيشتري با اين پژوهش دارند، مـيتـوان به طور خلاصه نمونه هاي زير را مثال زد: نـداف زاده شـيرازي، جوکـار، خـادمي و باغبـان (١٣٧٣) بـه بررسـي ديـدگاه هـاي دانشـجويان کارشناسـي ارشـد دانشـگاه هـاي شـيراز و آزاد اسـلامي واحـد شـيراز دربـارة مشـکلات تحقيـق و پايان نامه نويسي پرداخته اند.
هدف و پرسش هاي پژوهش هدف اصلي پـژوهش شـناخت مشـکلات و چـالش هـاي موجـود در نگـارش پايـان نامـه در مقطـع کارشناسي ارشد علم اطلاعات و دانش شناسي از ديدگاه دانشجويان اين رشته است .
جامعۀ پژوهش از بعد زمان و مکان خاص شده است و بر اين اساس ، تمـامي دانشـجويان علم اطلاعـات و دانـش شناسـي کـه در يکـي از دانشـگاه هـاي شـهر تهـران در ايـن رشـته و مقطـع کارشناسي ارشد، طي سال هاي ١٣٨٦ - ١٣٩١، پايان نامه نوشته انـد و دفـاع کـرده انـد، جـزو جامعـۀ پژوهش اين تحقيق محسوب ميشوند.