چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای تبدیلشدن سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به یک سازمان یادگیرنده، از طریق تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و نگرشهای شغلی کارکنان است. برای این منظور با توزیع پرسشنامهای میان 159 نفر از کارکنان که به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای انتخاب شدند، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روایی محتوای پرسشنامه با بهرهجویی از نظر متخصصان به تأیید رسید و پایایی آن با اجرای آزمون آلفای کرونباخ اثبات شد. نتایج از تأثیر مستقیم نگرشهای شغلی بر سازمان یادگیرنده حمایت میکند. نقش واسطۀ رفتارهای شهروندی سازمانی نیز در رابطۀ میان نگرشهای شغلی و سازمان یادگیرنده تأیید شد. همچنین متغیرهای ادب و نزاکت، وجدان کاری و آداب اجتماعی در ارتباط میان رضایت شغلی و سازمان یادگیرنده و مؤلفههای جوانمردی، آداب اجتماعی و نوعدوستی در رابطۀ میان تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده، همچون واسطۀ جزئی عمل میکنند.
خلاصه ماشینی:
تبیین نقش واسطة رفتارهای شهروندی سازمانی در رابطة میان نگرش های شغلی و سازمان یادگیرنده حشمت اله سعدی ١، مهدی خیاطی ٢ هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای تبدیل شدن سازمان جهـاد کشـاورزی استان گیلان به یک سـازمان یادگیرنـده ، از طریـق تقویـت رفتارهـای شـهروندی سـازمانی و نگرش های شغلی کارکنان است .
The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization نگرش های کارکنان که مهم ترین عناصر تشکیل دهندة سازمان به شمار مـی رونـد، ظرفیـت هـا و انگیزه های آنها را برای ایجاد سازمان یادگیرنده تحت تأثیر قرار می دهد.
بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای تبدیل شدن سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به سازمان یادگیرنده از طریق تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و نگرش های شغلی کارکنان است .
از این رو می توان اسـتدلال کـرد کـه رفتارهـای شـهروندی سازمانی ضمن تأثیر مستقیم در تحقق سازمان یادگیرنده ، در رابطة میـان نگـرش هـای شـغلی و خلق سازمان یادگیرنده نیز همچون متغیـر واسـطة جزئـی عمـل کـرده اسـت و بخـش از تـأثیر نگرش های شغلی بر سازمان یادگیرنده از طریق رفتارهای شهروندی منتقل می شود.
A study on relationship among leadership, organizational culture, the operation of learning organization and employees’ job satisfaction.
Surveying of Relationship between Employee Empowerment & Organizational Commitment in the 19 District of Tehran Education Organization.
The Fifth Discipline: The Art & Practice of the Learning Organization.