چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی فعالیت های آموزش از راه دور به منزله یکی از شیوه های نوین و رویکرد جدید آموزشی در کشور است که موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش آن را هدایت و اجرا می کند. اثربخشی فعالیت های آموزشی این شیوه براساس مصوبات موسسه دستیابی به اهداف آموزش از راه دور مانند دستیابی به هدف های توسعه انعطاف در روش های آموزشی، تاثیرگذاری فناوری بر نحوه ارائه آموزش ها، میزان خوداتکایی و خودآموزی دانش آموزان، اجرای آئین نامه ها و دستورالعمل های آموزشی و اجرایی و تعریف شده است. برای اجرای این پژوهش پرسشنامه ای شامل 35 سوال در گروهی 290 نفری از مدیران و دبیران مقطع متوسطه مراکز آموزش از راه دور سراسر کشور استفاده شده است.
نتایج به دست آمده از این پژوهش توصیفی نشان می دهد که فعالیت های آموزشی این موسسه تا حد بسیار مطلوب، منجر به دستیابی اهداف آموزش از راه دور در کشور شده است. علاوه برآن در تجزیه و تحلیل پاسخهای هر سوال نتایجی جالب از دیدگاه مدیران و دبیران به دست آمده است که از آن جمله می توان به عدم توسعه بی رویه مراکز مجری در کشور، اهمیت منابع و کتاب های خودآموز در مراکز نسبت به سایر منابع آموزشی متنوع، ضرورت و اهمیت نظارت بر فعالیت های مراکز مجری و . . . اشاره کرد. از یافته های تحقیق چنین برمی آید فعالیت های آموزش از راه دور با اهداف تعریف شده و مصوب موسسه و وزارت آموزش و پرورش مطابقت دارند.
The aim of this study is to investigate the effectiveness of distance education activities as one of the new educational methods and approaches in the country، which are implemented and directed by the institute of Distance Education of the Ministry of Education. The effectiveness of education activities of this method is based the approvals of the institute for reaching distance education goals. These goals include enhancing flexibility in instructional methods، the impact of technology on the method of education offering، the degree of students' self – reliance and self – study، and the aim of assessing implementation of guidelines. In order to do so، a survey questionnaire consisting of 35 questions were presented to a sample of 290 principals and tutors of distance education centers at the high school level across the country.
The results of this descriptive study show that educational activities of this institute have reached the aims of distance education at an optimum level across the country. In addition to this، we have found interesting results which through the of principals' and tutors' viewpoints: overextension of distance educating centers، the preference of self – instructional materials over other kinds of learning materials. The overall result of this study shows that distance education activities are in accord with the aims، which are defined and confirmed by the institute and the ministry of education.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامهای مشتمل بر 6 بخش (میزان دستیابی به اهداف از حیث منابع و ساختار، رضایتمندی دانشآموزان، توسعه انعطاف در شیوههای آموزشی، گسترش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودآموزی دانشآموزان اجرای برنامهریزی آموزشی) برای جامعه نمونه مدیران و دبیران مراکز آموزشی، گردآوری و تنظیم شده است.
به عبارت دیگر به احتمال 99 درصد میزان دستیابی به اهداف آموزش از راه دور در کشور یا به عبارتی میزان اثربخشی اجرای آموزشها در سال تحصیلی 85- 84 از نظر منابع و ساختار مراکز، رضایتمندی و رفع نیازهای دانشآموزان، توسعه انعطاف در شیوههای آموزشی، گسترش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرگذاری بر میزان خودآموزی دانشآموزان، اجرای برنامههای آموزشی مصوب، از دیدگاه مدیران و دبیران مراکز مجری آموزش از راه دور تا حدود قابل توجهی مطلوب بوده است.
خلاصه یافتههای حاصل از سؤالات اصلی تحقیق بر اساس نظریات مدیران و دبیران مراکز مجری سؤال اول: میزان دستیابی به اهداف آموزش از راه دور در مراکز از حیث منابع و ساختار مراکز (دولتی و غیردولتی) تا چه اندازه موفقیتآمیز بوده است؟ آموزش از راه دور به میزان 90 % در نظام آموزشی کشور موثر بوده است، هر چند منابع مالی وامکانات ارائه شده و همچنین نیروی انسانی به کارگرفته شده خیلی مطلوب نبوده است.
سؤال چهارم: آیا مؤسسه آموزش از راه دور نسبت به گسترش فرهنگ استفاده از ابزارها و تکنولوژیهای آموزشی و فناوریهای نوین IT, ICT موفق و موثر بوده است؟ بستههای آموزشی از جمله کتابهای خودآموز، لوحههای فشرده تصویری آموزشی تا حد بسیار مطلوب در یادگیری دانشآموزان مفید و موثر بودهاند، هرچند اینترنت به عنوان منبعی فراگیر هنوز در اختیار آنها قرار نگرفته و میزان استفاده از آن ناچیز است."