چکیده:
با گسترش فناوریهای مخابراتی بیسیم، استفاده از تجهیزات سیار به خصوص تلفن همراه در امر یادگیری مورد توجه محققان مختلف قرار گرفته است. تنوع تجهیزات سیار و قابلیتهای آنها و نیز تفاوت زیرساختهای فناوریهای سیار در نقاط مختلف دنیا باعث شده تا نتوان نتایج یک تحقیق در این زمینه را به سادگی بسط داد. بر این اساس، در این پژوهش هدف، ارزشیابی اثربخشی استفاده از تلفن همراه در یادگیری الکترونیکی تعیین شد. مدل کرک پاتریک در دو سطح اول یعنی ارزشیابی واکنشها و ارزشیابی یادگیری برای ارزیابی اثربخشی یادگیری استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان رشته مدیریت موسسه آموزش عالی مجازی مهرالبرز انتخاب شدند. انتظار میرفت استفاده از تلفن همراه به عنوان مکمل روش یادگیری الکترونیکی تحت وب باعث افزایش اثربخشی یادگیری شود. نتایج حاصل از پرسشنامه سنجش رضایتمندی دانشجویان و ارزیابی نمرات دانشجویان گروه آزمون و شاهد، قبل و بعد از استفاده از تلفن همراه در امر یادگیری نشان داد تفاوت معنیداری در افزایش اثربخشی یادگیری دانشجویان وجود ندارد. اما نتایج مصاحبه انجام شده با استفادهکنندگان از تلفن همراه در امر یادگیری نشان داد استفاده از پیامک در اطلاعرسانی آموزشی و درسی برای آنها مطلوب و رضایتبخش بوده است. در نتیجه، استفاده از پیامک برای توسعه ارتباطات دوسویه بین دانشجو و دانشگاه و نیز بهرهگیری از پیامک برای ارائه محتوا و ارزیابی آموزشی، قابل تامل است.
خلاصه ماشینی:
, & Tsinakos, A.
Mobile Learning: Transforming the Delivery of Education and Training.
Improving Communication skills in the workplace using mobile Learning.
Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 24, PP.
, (2005), "Evaluation of a Mobile Learning Organiser for University Students", Educational Technology Research Group, Electronic, Electrical and Computer Engineering, University of Birmingham, Edgbaston,Birmingham B15 2TT, UK 9-Gerstein, J.
Using Self-Efficacy to Assess the Readiness of Nursing Educators and Students for Mobile Learning.
, (2005), "A General Classification of Mobile Learning Systems", International Conference on Computer Systems and Technologies–CompSysTech.
, (2007), "Instant Messaging for Creating Interactive and Collaborative m-Learning Environments", International Review of Research in Open and Distance Learning, Vol. 8, No. 2, PP.
, (2005), "Mobile Learning Framework", IADIS International Conference Mobile Learning 2005, PP.
), Handbook of mobile learning.
, & Ally, M.
Global mobile learning implementation and trends.