چکیده:
نوشته های مربوط به مدیریت کیفیت جامع نشان می دهند که موفقیت از آن سازمانهایی است
که در شرایط مساعدآماده تغییر هستند. ارزیابی درک مدیریت و کارکنان مهم است زیرا
این گروهها به گونه ای عمل می کنند که گویی ادراکهاواقعیت دارند. تعیین سطح آمادگی
برای تغییر یا مقاومت در برابر آن یک مرحله پر اهمیت است ، با وجود این تعداد اندکی
ازسازمانها هنگام شروع به اجرای مدیریت کیفیت جامع میزان آمادگی را ارزیابی می
کنند. باید معیارهای عمده ارزیابی مشخص شود و متغیرهای به کار رفته برای ارزیابی
مدیران و کارکنان ، با توجه به این مشخصه ها، مورد بحث و بررسی قراربگیرد. باید
راههای استفاده از این متغیرها برای تولید ابزار ارزیابی و همچنین تشخیص راههای رفع
موانع احتمالی در برابراجرای مدیریت کیفیت جامع شناسایی شود. باید مشخص شود که هم
واحدهای تولیدی و هم مراکز خدماتی می توانند از این متغیرها برای اجرای بهینه
فرایندهای توسعه مداوم استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"تعیین سطح آمادگی برای تغییر یا مقاومت در برابر آن یک مرحله پر اهمیت است ، با وجود این تعداد اندکی ازسازمانها هنگام شروع به اجرای مدیریت کیفیت جامع میزان آمادگی را ارزیابی می کنند.
اچیسن "3" نیز معتقد است که اگر سازمانهاآماده اجرای مدیریت کنترل کیفیت هستند باید ازقبل نیازهای سازمان و تعهدات لازم برای اجرای این فرایند را تعیین کنند.
عوامل ارزیابی برای قضاوت در مورد آمادگی سازمان برای اجرای موفقیت آمیز برنامه مدیریت کیفیت جامع ، بایدنقاط قوت و ضعف سازمان در هفت مشخصه سازمانی مهم و حیاتی ارزیابی شود و، علاوه برآن ، اختلاف درک مدیریت و کارکنان در مورد این مشخصه ها نیز در نظر گرفته شود.
دید مشترک / معیار ارزیابی برای این که تلاش مدیریت کیفیت جامع موفقیت آمیز باشد، باید دید سازمان نسبت به آینده شفاف و جذاب باشد و همواره در جملاتی بیان شود که تمامی افراد سازمان را مخاطب قرار می دهد"1".
اگر میان دو گروه تفاوتهایی در ادراک مشخصه های نوآوری ، دید مشترک /معیار ارزیابی و کار تیمی وجود داشته باشد، همین نقطه ضعف موانع بالقوه ای بر سر راه اجرای موفقیت آمیزمدیریت کیفیت جامع ایجاد می کند.
با وجود نقاط قوت در مشخصه های مسئولیت ، اختیار، تاثیر و رضایت کلی می توان مبنای خوبی برای بهبود این نقاط ضعف و اجرای موفقیت آمیز فرایند مدیرت کیفیت جامع فراهم کرد.
قبل از هر نوع برنامه ریزی برای تغییرباید اختلافهای جدی برطرف و تصحیح شود و یابه صورت اساسی کاهش یابد توصیه ها با استفاده از اطلاعات حاصل از ارزیابی پیش ازاجرای فرایند مدیریت کیفیت جامع ، سازمانها این فرصت را دارند که نقاط ضعف خود را شناسایی وتقویت کنند."