چکیده:
مقاله حاضر با هدف توانسنجی و شناسایی و معرفی مشکلات گردشگری در روستای هدف گردشگری چاشم و همچنین ارائه راهکارهایی در جهت توسعه پایدار گردشگری انجام گرفته است. تاکید اصلی مقاله بر پایداری و مشارکت مردم محلی است؛ به همین جهت با استفاده از رهیافت «توسعه پایدار گردشگری و ارزیابی پیامدهای آن بر جوامع میزبان» و «رویکرد استراتژیک» که سه بعد مهم گردشگری شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی– فرهنگی و محیطی را مد نظر قرار میدهد، به بررسی توانها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری در روستای مذکور از نگاه جامعه میزبان و مسئولین پرداخته است. لذا برای انجام کار از روشهای ارزیابی مشارکتی روستایی و مدل استراتژیک سوات استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند جاذبههای طبیعی و شرایط خاص آب و هوایی مهمترین نقاط قوت و صعبالعبور بودن جادههای اتصالی در فصل سرد، کمبود امکانات جهت اقامت گردشگران، مهاجرت روستاییان در فصل سرد به علت کمبود امکانات رفاهی و عدم سرمایهگذاری دولتی مهمترین نقاط ضعف گردشگری روستا هستند. همچنین افزایش تمایل مردم به گذران اوقات فراغت در مناطق ییلاقی، موقعیت جغرافیایی مناسب، همجواری با دو استان سمنان و مازندران و معرفی روستا به عنوان روستای هدف گردشگری مهمترین فرصتهای خارجی و کم توجهی دولت در اجرا طرحها و تخصیص اعتبار جهت توسعه گردشگری، رعایت نشدن اصول اکوتوریسم توسط گردشگران و آلودگی محیط و بیتوجهی به خواست مردم بومی در برنامهریزیها مهمترین تهدیدهای خارجی گردشگری چاشم محسوب می شوند.
خلاصه ماشینی:
528 3,85 7 W٥:مهاجرت روستاییان در فصل سرد به علت کمبود امکانات رفاهی 582 4,21 3 W٦:عدم آموزش صحیح و نبود روحیه ی گردشگرپذیری 499 3,61 10 W٧:عدم مشارکت روستاییان در فعالیت های مربوط به گردشگری 394 2,89 11 W٨:فصلی بودن گردشگری در روستا 509 3,71 9 W٩:وضعیت بد اقتصادی مردم و ناتوانی درایجاد امکانات گردشگران 536 3,94 5 W١٠:عدم سرمایه گذاری دولتی و عدم اعطای وام 577 4,18 4 W١١:کوهستانی بودن و کمبود زمین مسطح و قطعه قطعه بودن آن ها 521 3,80 8 O١:معرفی روستا به عنوان یک روستای هدف گردشگری 587 4,25 3 O٢:افزایش تمایل مردم به گذران اوقات فراغت در مناطق ییلاقی چاشم نسبت به مناطق اطراف 625 4,52 1 O٣:روند رو به توسعه بازار محصولات کشاورزی روستا درشهرهای اطراف 488 3,56 8 O٤:افزایش امکان و تمایل سرمایه گذاری دولتی و خصوصی جهت گسترش گردشگری در روستا 486 3,54 9 O٥:موقعیت جغرافیایی مناسب و همجواری با دو استان سمنان و مازندران 612 4,46 2 O٦:نزدیکی به شهرستان های مهدیشهر، سمنان و قائمشهر 581 4,24 4 O٧:مساعد بودن مسیر روستا به شهر در فصول گرم نسبت به روستاهای اطراف 524 3,91 6 O٨:امکان اطلاع رسانی و معرفی روستا توسط سازمان میراث فرهنگی ٥٢٣ ٣,٨١ O٩:شناس بودن روستا به دلیل داشتن جاذبه های فراوان نسبت به روستاهای اطراف ٥٤٤ ٤ T١:کم توجهی دولت دراجرا و تخصیص اعتبار جهت توسعه گردشگری ٥٩٧ ٤,٤٢ T٢:رعایت نشدن اصول اکوتوریسم توسط گردشگران و آلودگی محیط ٥٨٢ ٤,٢١ T٣:عدم ثبت آثار تاریخی و بیتوجهی در حفاظت از آن ها ٥٢٥ ٣,٨٨ T٤:ورود عناصر فرهنگی بیگانه به روستا و در معرض خطر قرار گرفتن فرهنگ سنتی و مذهبی 3,26 451روستاییان با ورود گردشگران به روستا T٥:بیتوجهی به خواست مردم بومی در برنامه ریزی توسعه گردشگری ٥٥٤ ٤,٠١ T٦:عدم اعطای مجوز و وام های بلند مدت به بخش خصوصی ٥١٦ ٣,٨٧ T٧:تراکم جمعیت و مزاحمت برای ساکنان ٣٩١ ٢,٨٧ T٨:افزایش امکانات گردشگری در مهدیشهر و جلب شدن توجه گردشگران به آن جا ٣٩٢ ٢,٨٦ T٩:رواج فساد اخلاقی، بد حجابی و ناامنی در روستا توسط گردشگران ٤١٣ ٣,٠٣ T١٠:عدم اطلاع رسانی در شهرها و توجه به گردشگری شهری ٥١٢ ٣,٧٣ T١١:دید نامناسب مناطق اطراف به این روستا ٣٤٦ ٢,٥٦ 7 5 1 2 4 7 3 5 10 9 8 6 11 با توجه به جدول ماتریس تحلیلی، در رتبه بندی نقاط قوت از لحاظ جذب گردشگر؛ عوامل وجود جاذبه های طبیعی متعدد با میانگین وزنی ٤,٧٩ در رتبه اول قرار دارد.