چکیده:
زمینه و هدف: سوانح ترافیکی جاده ای یکی از علل مهم مرگ در بسیاری از کشورها است. در کشور ایران نیز این آسیب ها بعد از بیماریهای قلبی- عروقی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته است. در این بین، افراد بالای 60 سال (سالمند) آسیب پذیرترین فرد در آسیب ترافیکی هستند که احتمال ناتوانی جسمی و مرگ برای آنان بالا می باشد. با توجه به روند افزایشی شمار سالمندان در کشور و استان کردستان، هدف از این مطالعه بررسی ویژگی های جمعیت شناختی سالمندان فوت شده طی دوره هفت ساله (88-82) در استان برای برنامه ریزی های آینده بود.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی( توصیفی - تحلیلی(، به روش سرشماری، پرونده کلیه سالمندان فوت شده ناشی از آسیب ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از چک لیستی، ویژگی های دموگرافیکی، مکان، زمان حادثه و علت نهایی فوت و غیره گردآوری و در نهایت با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از بین 509 مورد سالمند متوفی، بیش از سه چهارم فوت شدگان (2/77%) مرد بودند. بیشترین علت فوت ضربه به سر (3/54%) و بیش از نیمی از فوت شدگان (1/54%) قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند، همچنین ارتباط آماری معنی داری بین جنس متوفیان و وضعیت آنان حین حادثه وجود داشت بطوری که همه رانندگان مسن فوت شده مرد بودند (05/0(p<
نتیجه گیری: با توجه به درصد بالای فوت در بین مردان، عابرین مسن و همچنین فاز پیش بیمارستانی و از طرفی روند افزایشی جمعیت سالمندان، انجام برنامه های آموزشی و پیشگیری در این گروه سنی حایز اهمیت می باشد.
Background: Traffic injuries are noticeable events in most countries. In Iran، traffic injuries After heart disease are the second cause of death and first cause of wasting life. The elderly are the most vulnerable people in traffic injuries who among them، death and disability are high. Due to the increased number elderly in the country، the aim of this study was to evaluate demographic characteristics of the elderly died of traffic accidents over a period of seven years (2003-2009) in Kurdistan province of Iran.
Methods: In this cross sectional study (descriptive- analytical)، by census method، all cases of dead elderly were studied. Then، by using a check list for demographic characteristics، location، time of the incident and the cause of death were collected and data was analyzed by spss software finally.
Findings: Among 509 dead elderly، more than three fours (77.2%) were male. Most of fatal accidents were head trauma (54.3%) and half of them occurred before transferring to the hospital (54.1%). There was a significant relationship between sex of victims and their status of in accident so that all older drivers who died were men (p<0.05).
Conclusions: According to the high rate of death among men، older pedestrians and pre-hospitalize phase، conducted training programs for prevention in this age group is important .