چکیده:
هدف از این پژوهش، شناخت مهمترین موانع و تدوین راهبردهای برنامه درسی برای استفاده اساتید از شبکه اجتماعی درامر آموزش و یادگیری است. در این مطالعه از روش کیفی و شیوه تحلیل داده های کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای استفاده شد. نظریه زمینه ای سه عنصر اصلی دارد که عبارتند از مفاهیم، مضامین و مقولات و محور اصلی روش نظریه زمینه ای به شمار می رود. در این پژوهش 54 سند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و نکات کلیدی آنها یادداشت برداری شد. سپس بر اساس تشابهات، کدهایی به موارد مشابه اختصاص پیدا کرد و کدهای اختصاص داده شده در کشف مقوله های استنتاج شده استفاده گردید. با اتکا به منابع و اسناد، مقوله محوری تعیین و از طریق برقراری ارتباط میان مقوله محوری و مقوله های فرعی و مفاهیم مرتبط نظریه زمینه ای تدوین و طراحی شد. بر مبنای نظریه که از اسناد و منابع نظری به دست آمد، مهمترین موانع به ترتیب اهمیت، نبود امکانات فنی مناسب، عدم زیر ساخت های آموزشی و شناخت ناکافی اساتید به دست آمد و مبتنی بر آن راهبردهای سه گانه ای تدوین شد که از میان این راهبردها کسب مهارت های فنی مهمترین راهبرد و برقراری تعامل پویا در تدریس و مهارت های شناختی مرتبط با شبکه اجتماعی در اولویت دوم و سوم قرار داشت. در پرتو شناسایی موانع و راهبردهای به کار گیری شبکه اجتماعی در آموزش می توان به بهبود مهارت های تدریس و یادگیری دست یافت.
Considering the social networks, recognizing the
most important obstacles in front of the teachers as
well as achieving some strategies for using them in
education were the chief aim of this study. The
qualitative and the analysis of qualitative data
methods, based on the grounded theory, have been
used in this study. This theory is consisted of three
main elements as: concepts, contents, and issues.
Using purposive sampling, 54documents were
studied carefully and their significant points were
noted down. According to the similarities, some
codes were assigned to the similar cases. These
codes, then, were used to discover the extracted
issues. Depended on the sources and the documents,
the primary category was determined. Establishing
the relationship between the primary and the
secondary category with related concepts, the
grounded theory has been designed.
According to the theory obtained from the
theoretical documents and the resources, some of the
most important obstacles recognized as: lack of
suitable technical facilities, lack of educational
infrastructures, and inadequate knowledge of the
teachers. Three strategies have been designed;
among which acquiring the technical skills is the
most important strategy and establishing dynamics
interaction in teaching and cognitive skills related to
the social networks are the second and the third
ones, respectively. In the light of recognizing the
obstacles and introducing the needed strategies,
social networks can have a great impact on both
teaching skills and learning.
خلاصه ماشینی:
بر مبنای نظریه که از اسناد و منابع نظری به دست آمد، مهمترین موانع به ترتیب اهمیت، نبود امکانات فنی مناسب، عدم زیر ساختهای آموزشی و شناخت ناکافی اساتید به دست آمد و مبتنی بر آن راهبردهای سه گانهای تدوین شد که از میان این راهبردها کسب مهارتهای فنی مهمترین راهبرد و برقراری تعامل پویا در تدریس و مهارتهای شناختی مرتبط با شبکه اجتماعی در اولویت دوم و سوم قرار داشت.
Keywords: Education, Curriculum, Social networking strategies, Effective learning مقدمه امروزه اینترنت نقش بزرگ و فزایندهای در زندگی اجتماعی افراد و همچنین در زندگی علمی آنها ایفا میکند (Crook , 2008 Harrison").
روش پژوهش نظریه زمینهای که توسط گلاسر و استراس (Glaser " Strauss, 1967) معرفی شد، یک روششناسی استقرایی برای نظریه پردازی و نظریه گستری است که تحقق این امر مستلزم گردآوری و تحلیل نظاممند و همزمان داده است (Goulding, 2002; Newman, 1997 ) با توجه به توضیحات بالا، مراحل فرعی شکلگیری نظریه در پژوهش حاضر به شکل زیر است: الف) انتخاب و خلق مقوله محوری یا کنونی از میان مقولههای استخراج شده در مرحله استخراج مقولهها ب) برقراری پیوند بین مقولهها یا مضامین فرعی با مقوله محوری یا مضمون محوری.
سپس جهت تحلیل دادهها از میان روشهای مختلف گردآوری اطلاعات در نظریه زمینهای، از روش تحلیل اسنادی برای تدوین الگوی نظری به کارگیری شبکه اجتماعی و تدوین راهبردهای برنامه درسی مبتنی بر آن، استفاده شده است.
The Use of Social Networking in Education: Challenges and Opportunities, World of Computer Science and Information Technology Journal (WCSIT) ISSN: 2221-0741 Vol. 2, No. 1, 18-21.