چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی کتابدرمانی و رفتاردرمانی شناختی بر افسردگی دانشجویان کارشناسی دچار شکست عاطفی است. روش: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویانی است که به مرکز مشاورۀ دانشگاه خوارزمی مراجعه کردند و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 20 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی که دچار شکست عاطفی شده بودند، بهعنوان نمونه بررسی شدند. یافتهها و نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که هم روش کتابدرمانی و هم رفتاردرمانی شناختی در کاهش افسردگی دانشجویان گرفتار شکست عاطفی مؤثرند. همچنین بین اثربخشی روشهای کتابدرمانی و رفتاردرمانی شناختی در کاهش افسردگی دانشجویان دچار شکست عاطفی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
همچنين بين اثربخشي روش هاي کتاب درماني و رفتاردرماني شناختي در کاهش افسردگي دانشجويان دچـار شکسـت عاطفي تفاوت معناداري مشاهده نشد.
در زمينۀ پژوهش حاضر تحقيقاتي در ايران و خارج از ايران صورت گرفته اسـت کـه بـه چنـد مورد از آنها اشاره مي شود: بلوچ زراعتکار (١٣٨٣) پژوهشي با عنوان "تأثير کتاب درماني بر افسردگي خفيـف دانشـجويان دانشکدة توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي ايران سابق (تهران کنوني) در نيمسال تحصـيلي ١٣٨٢ - ١٣٨٣" انجام داد.
از اين رو فرضيۀ صفر مبني بر عدم تفاوت بين نمره هاي قبـل و بعـد از مداخلـه بـه روش رفتاردرمـاني شناختي با ٩٩ درصد اطمينان رد ميشود و بر همين اساس ميتوان اثربخشي رفتاردرمـاني شـناختي در کاهش افسردگي دانشجويان دچار شکست عاطفي را نتيجه گرفت .
نتايج به دست آمده در رابطه با سؤال نخست پژوهش حاضر که ، "آيا بين اثربخشـي روش هـاي کتاب درماني و رفتاردرماني شناختي در کاهش افسردگي تفاوت وجود دارد؟" نشـان داد کـه بـين اثربخشي روش هاي کتاب درماني و رفتاردرماني شناختي در کـاهش افسـردگي دانشـجويان دچـار شکست عاطفي تفاوت معناداري وجود ندارد.
اين در حالي است که نوابي نژاد و رياحي نيـا (١٣٨٦)، ريـاحينيـا و عظيمـي (١٣٨٦) در پژوهش هاي خود مطرح کردند کـه روش درمـان شـناختي - رفتـاري نسـبت بـه روش کتاب درماني در کاهش ميزان افسردگي آزمودني ها مؤثرتر بوده است .
نتايج به دست آمده در مورد سؤال سوم پژوهش که "آيا رفتـاردرمـاني شـناختي سـبب کـاهش ميزان افسردگي افراد دچار شکست عاطفي ميشود؟" نشان داد که اين روش نيز تا حد زيـادي در کاهش ميزان افسردگي دانشجويان مذکور مؤثر است .