چکیده:
زمینه و هدف: از جمله عوامل توفیق در سازمان ها، داشتن نظم و انضباط کارکنان آن است. عوامل گوناگونی در نهادینه کردن انضباط در دانشگاه علوم انتظامی موثر است: فرماندهان، فرهنگ سازمانی، و قوانین و مقررات. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر نهادینه کردن انضباط در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی است. روش: نوع تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی است. با بهره گیری از مبانی نظری و نظر 20 نفر از مدیران و فرماندهان، پرسشنامه ساخته شد. برای جمع آوری دیدگاه های فرماندهان صف (زن) و دانشجویان دختر مجتمع آموزشی زنان پلیس، دو نوع پرسشنامه برای فرماندهان و دانشجویان تنظیم گردید. پایایی آن ) به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش 5&به وسیله روش آلفای کرونباخ (88/0= نفر از فرماندهان زن و 43 نفر از دانشجویان دختر سال آخر به صورت تمام شمار بودند. داده های حاصل با استفاده از آزمون T یک طرفه و دوطرفه و واریانس، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: رفتار فرماندهان، فرهنگ سازمانی، قوانین و مقررات و شیوه های اعمال انضباط، از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان، در نهادینه کردن انضباط دانشجویان موثر است. نتیجه گیری: بین دیدگاه های فرماندهان و دانشجویان در خصوص اعمال انضباط تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت راه کارهایی برای عملی نمودن آن پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
٠,٥٩٧ ٠٠٠ ٠,٠٠٠ همان طور که در جدول بالا مشاهده می شود با توجه به اینکه سطح معنی دار کوچکتر از ٥٪ است و مقدار t محاسبه شده (٣٤,٨٨١) از t جدول (١,٩٦) بزرگتر است و میانگین محاسبه شده بیشتر از ٣ می باشد آماره آزمون در ناحیه H١ قرار می گیرد یعنی فرض H٠ رد و ادعای محقق تأیید می گردد یعنی فرهنگ سازمانی بر نهادینه کردن انضباط دانشجویان تأثیر دارند.
000 000 613 0516 2,826 4,311 2,826 4,311 39,480 75,152 78 80 همان طور که در جدول بالا مشاهده می شود با توجه به اینکه سطح معنی دار کوچکتر از ٥٪ است و مقدار t محاسبه شده (٧٥,١٥٢٨)از t جدول (١,٩٦) بزرگتر است و میانگین محاسبه شده بیشتر از ٣ می باشد آماره آزمون در ناحیه H١ قرار می گیرد یعنی فرض H٠ رد و ادعای محقق تأیید می گردد یعنی فرهنگ سازمانی بر نهادینه کردن انضباط دانشجویان تاثیر دارند.
از نظر فرماندهان : (متغیر موثر ) و (وضعیت موجود ) شرح تعداد نمونه درجه آزادی مقدار T میانگین تفاوت میانگین انحراف معیار سطح معنی دار فرضیه موثرموجودموثرموجود موثر موجود موثر موجود موثر موجود موثر موجود موثر موجود 0/000 0/000 0,753 0,635 3,687 3,531 3,854 3,671 46,027 51,969 80 80 81 81 4 همان طور که در جدول بالا مشاهده می شود با توجه به اینکه سطح معنی دار کوچکتر از ٥٪ است و مقدار t محاسبه شده ( ٥١/٩٦٩) از t جدول (١,٩٦) بزرگتر است و میانگین محاسبه شده بیشتر از ٣ می باشد آماره آزمون در ناحیه ١ H قرار می گیرد یعنی فرض H٠ رد و ادعای محقق تأیید می گردد یعنی شیوه اعمال نمودن انضباط در نهادینه کردن انضباط دانشجویان تاثیر دارد.