چکیده:
هدف اصلی تحقیق، بررسی رویکرد اقتصادی آموزش عالی از دور است. آموزش عالی از دور برای اینکه در دنیای امروزی دارای مزیت رقابتی باشد، باید دارای رویکرد اقتصادی باشد؛ لذا برای انجام تحقیق از منابع کتابخانه ای و از روش مروری- تحلیلی استفاده شده است. در آموزش عالی از دور، به علت مواجهه با ویژگی های رفتاری، عاطفی و اخلاقی یادگیرندگان و همچنین به خاطر برآورد غیر مالی مولفه های آموزشی، از روش تحلیل هزینه-اثربخشی به عنوان رویکرد اقتصادی استفاده می شود. روش تحلیل هزینه-اثربخشی، اشاره به کسب بالاترین خروجی با کمترین هزینه در نظام آموزشی دارد؛ بنابراین، در این تحقیق برای مطالعه رویکرد اقتصادی آموزش عالی از دور، دو روش هزینه-اثربخشی واگنر و جووت واکاوی شد که نتیجه نهایی این واکاوی نشان داد در آموزش عالی از دور، به دلیل استفاده از چندرسانه ای ها، پذیرش زیاد دانشجو، دسترسی سریع و بموقع به اطلاعات و استفاده از مدل اسکورم برای طراحی و تولید محتوا، به کاهش هزینه آموزشی و جبران کمبود نیروی انسانی متخصص(اعضای علمی) در فرایند یاددهی- یادگیری منجر می شود.
The purpose of this research is to study the economics approach of distance higher education based on cost-effectiveness analysis. Today، distance higher education needs to be cost-effective in order to remain competitive. Generally، the cost-effectiveness analysis is used in the context of higher education to account for the behavioral and emotional characteristics of the learners and provide a non-financial estimation of education components. Cost-effectiveness refers to achieving the highest output at the lowest cost. Thus، in this study the costeffectiveness analysis of Wagner and Jewett was used to examine the economics of distance higher education. The results showed that due to the use of multimedia، lack of space and time limitations، admission of a large number of students، easy and fast access to information، and use of SCORM model in producing content and instruction، distance higher education reduces education costs، while compensating for the lack of human resources in the teachinglearning process.
خلاصه ماشینی:
نگاهي به روش تحليل هزينه - اثربخشي در اقتصاد آموزش عالي از دور Cost-Effectiveness Analysis of Distance Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/١٢/١٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٣/٠٥/١٣ حسين نجفي * محمدعلي جوادي ** رضا نوروززاده *** هدف اصلي تحقيق ، بررسي رويکرد اقتصادي آموزش عالي از دور است .
از مهم ترين رويکردهاي حوزه اقتصاد آموزش مي توان به دو روش تحليل کلاسيک هزينه - فايده و روش جديد تحليل هزينه - اثربخشي اشاره کرد؛ اما در نظام آموزشي، به دليل پيچيدگي ويژگيهاي شخصيتي، رواني و سبک هاي تفکر يادگيرندگان از يک سو، و از سوي ديگر، به خاطر ظهور فناوريهاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي در فرايند ياددهي - يادگيري، روش تحليل هزينه - فايده مناسب نيست ؛ از اين رو، بسياري از اقتصاددانان حوزة آموزشي، به دنبال رويکرد جايگزين (هزينه - فايده ) به نام هزينه - اثربخشي، که اشاره به کسب بالاترين خروجي با کمترين هزينه دارد، هستند؛ بنابراين ، از آنجايي که در نظام هاي آموزشي، رفتار انسان و مسأله ياددهي - يادگيري متفاوت تر و حساس تر از ديگر فعاليت هاي اقتصادي است ، لذا نميتوان با استفاده از روش هاي کلاسيک اقتصادي (هزينه - فايده ) به بررسي و تبيين مؤلفه هاي آموزشي پرداخت ؛ بلکه بايد از روش تحليل هزينه - اثربخشي به عنوان رويکردي جديد در اقتصاد آموزش عالي از دور استفاده کرد (جوادي، ١٣٩١)؛ چرا که اين رويکرد، مبتني بر برآورد غيرپولي بوده و ساختار هزينه يابي را در ارتباط با شيوه هاي مختلف نيل به اهداف آموزشي مورد کاوش قرار ميدهد (نادري، ١٣٨٣: ٢٥)؛ با اين وجود، روش تحليل هزينه - اثربخشي در نظام آموزش عالي از دور، تابعي از چند متغيره بوده و ترکيب بهينه عوامل مؤثر بر اثربخشي آموزش از دور، نيازمند ابزاري دقيق و علمي به منظور رقابت پذيري و ريسک پايين است .