چکیده:
تبدیل شدن دانش به عنصر اصلی قدرت در هزاره سوم، سازمان ها را به سوی استفاده از دانش فردی و جمعی در راستای کسب موفقیت و دستیابی به مزیت رقابتی سوق داده است؛ در این میان، دانشگاه ها در نقش قطب علمی هر کشور و از مراکز اصلی تولید دانش و تربیت افراد دانش آموخته نقش بسیار مهمی را در پیشرفت روزافزون کشورها بر عهده دارند. هدف از این پژوهش، بررسی و اولویت بندی شاخص های استراتژی، فرهنگ، ساختار، سیستم انگیزش و پاداش، فرایند، فناوری، منابع سازمان و رهبری، به عنوان مهم ترین شاخص های اثرگذار بر فرایند مدیریت دانش و ارائه راهکار با هدف بهبود آنهاست. نوع تحقیق توسعه ای و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری نیز کارکنان و اساتید دانشگاه پیام نور شهر تهران به تعداد 180 نفر هستند و نمونه آماری طبق جدول مورگان و به روش تصادفی ساده 125 نفر انتخاب شده است. اولویت شاخص ها و گویه های سنجیده شده به کمک آزمون فریدمن مشخص گردید و در این میان، شاخص رهبری، بالاترین اولویت را به خود اختصاص داد. همچنین به کمک روش گروه کانونی شیوه ارتقای هر یک از شاخص ها و گویه ها ارائه گردید.
Knowledge is becoming the key element of power in the third millennium، the organizations are driven to use individual and collective knowledge in order to succed and gain competitive advantages. Universities as centers of producing knowledge and training in every country have an important role in accelerating development of countries. This study aimed to examine and prioritize the current status of indicators such as; Strategy، culture، structure، motivation and reward systems، processes، technology، resource and leadership as the most effective important indicators in knowledge management process in organizations and thus offer solutionsfor enhancement. In this paper we used a developmental research & descriptive surveys. Statiscal population included 180 staff and faculty members of Payam Noor University of Tehran، A sampling size of 125 pepole was selected randomly using Morgan’s table. The priority of measured Indicators and items was determined using Freidman test، results showed that the leadership indicator received the highest priority. In addition to that، using focus group method، we introduce ways to improve each of indicators & items explored in this work.
خلاصه ماشینی:
مديريت دانش دردانشگاه پيام نور؛ تحليل وضعيت گويه هاي اثرگذار بر شاخص هاي کليدي مديريت دانش Knowledge Management in Payam Noor University Analyzing the Status of Items Affecting Key Indicators of Knowledge Management تاريخ دريافت مقاله : ٩٣/٠١/٢٠ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٣/٠٦/١٧ علي ربيعي * Ali Rabiee محيا هوشيان ثابت لاهيجاني ** تبديل شدن دانش به عنصر اصلي قدرت در هزارة سوم ، سازمان ها را به سوي استفاده از دانش فردي و جمعي در راستاي کسب موفقيت و دست يابي به مزيت رقابتي سوق داده است ؛ در اين ميان ، دانشگاه ها در نقش قطب علمي هر کشور و از مراکز اصلي توليد دانش و تربيت افراد دانش آموخته نقش بسيار مهمي را در پيشرفت روزافزون کشورها بر عهده دارند.
نظر به ضرورت برنامه ريزي و اجراي مديريت دانش در سازمان ها و با توجه به اين که مراکز آموزش عالي در هر کشور به عنوان قطب اصلي توليد دانش هر کشور محسوب مي شوند، در راستاي ياري رساندن به تحقق اهداف چشم انداز ايران ١٤٠٤ تحقيقاتي در ارتباط با مديريت دانش ، بررسي زيرساخت ها و امکان سنجي پياده سازي مديريت دانش در مراکز مختلف آموزش عالي کشور صورت پذيرفته است که در ذيل به برخي از آنها و همچنين برخي از تحقيقات مرتبط ، که در کشورهاي ديگر انجام گرفته ، اشاره شده است : جدول (١) سابقۀ پژوهش در زمينۀ مديريت دانش در محيط هاي آموزش عالي محقق عنوان تحقيق نتيجۀ تحقيق براي ارزيابي تفاوت بين دو گروه آزمايش (با پرتفليو استفاده از پرتفليوي الکترونيکي الکترونيکي) و گروه کنترل (بدون پرتفليوي الکترونيکي) از چانگ و به منظور سهولت در عملکرد آناليز واريانس کوواريانس استفاده شد و نتايج نشان داد که همکاران ١، دمادنيشرگيات ه ؛ پرتفدلاينوش ي الکترداوننشيکجييادن گروه آزمايش در عملکرد کلي مديريت دانش و ٥ مفهوم 2013 مديريت دانش عملکرد بهتري داشته اند.