چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش، اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان بود. جامعه آماری تحقیق نیز، شامل کلیه گروه های آموزشی (59 گروه) دانشگاه شیراز بود. پس از تفکیک گروه ها به پنج زیرگروه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، دامپزشکی و کشاورزی و هنر و معماری، پنج گروه آموزشی از زیرگروه های مذکور، به صورت تصادفی انتخاب شدند. در گروه های منتخب، کلیه دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی به عنوان نمونه تحقیق، مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان را تکمیل نمودند. به منظور محاسبه روایی مقیاس با استفاده از روش تحلیل گویه، همبستگی بین گویه ها با نمرات کل هر بعد محاسبه شد که نتیجه به دست آمده بیانگر روایی بالای مقیاس بود، و همچنین نتیجه آلفای کرونباخ نیز نشان داد که این مقیاس از پایایی بالایی برخوردار است. نتیجه تحلیل عامل تاییدی نیز نشان داد که هر کدام از ابعاد ششگانه، از روایی بالایی برای تبیین رضایت تحصیلی دانشجویان برخوردار هستند.
The main goal of this study was to validate the students’ academic satisfaction scale. Statistical population consisted of all the academic departments of Shiraz University. After separating the departments into humanities، applied science، technology and engineering، agriculture and art sub groups، amongst five groups were selected randomly and the entire senior undergraduate students filled the scale as samples. To compute the scale validity the items’ correlation with the total scores of each dimension was estimated using item analysis method. The result showed a high validity and also the results of cronbach’s alpha showed a high reliability of the scale. The results showed high validity (item analysis and confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach’s Alpha) of each dimensions of the questionnaire.
خلاصه ماشینی:
اعتباريابي مقياس رضايت تحصيلي دانشجويان The Validation of Student's Academic Satisfaction scale تاريخ دريافت مقاله : ٩٣/٠١/٢٦ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٣/٠٦/١٥ جعفر ترکزاده * معصومه محترم ** هدف کلي از انجام اين پژوهش ، اعتباريابي مقياس رضايت تحصيلي دانشجويان بود.
بر اين اساس ، مي توان گفت از آنجايي که دانشجويان به عنوان مهم ترين و اصلي ترين دريافت کنندگان خدمات دانشگاهي محسوب ميشوند، پايش مستمر رضايت تحصيلي آنها، به منظور اتخاذ سياست هاي مناسب ، نه تنها به پيشرفت و موفقيت علمي آنها کمک خواهد کرد، بلکه به حفظ و بقاي دانشگاه در محيط رقابتي 1.
Hatcher; Kryter; Prus & Fitzgrald 4.
(به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (١) تحليل عامل تأييدي مقياس رضايت تحصيلي دانشجويان (ترکزاده ، ١٣٨٦) جدول (٣) ضريب همبستگي بين ابعاد مقياس رضايت تحصيلي (به تصویر صفحه رجوع شود) نتيجه گيري از آنجايي که ، دانشجويان به عنوان مهم ترين و اصليترين دريافت کنندگان خدمات دانشگاهي محسوب ميشوند، پايش لحظه به لحظۀ رضايت تحصيلي آنها، در جهت اتخاذ سياست هاي مناسب ، نه تنها به پيشرفت و موفقيت علمي آنها کمک خواهد کرد، بلکه به حفظ و بقاي دانشگاه در محيط رقابتي نيز منجر خواهد شد (دشيلدز، کارا و کايناک، ٢٠٠٥؛ هلگسن و نست ، ٢٠٠٧).
Student Satisfaction: An Alternative Approach to Assessing this Important Concept, Journal of Higher Education Policy and Management, 24 (2): 198 –209.