چکیده:
نــصرالله مردانــی ، شــاعر توانــای انقــلاب اســلامی اســت کــه توانــست بــا ترکیــب ســازی و نـوآوریهــای خــود، افـق هــای تــازهای را بـرای شــاعران انقــلاب اسـلامی و دفــاع مقــدس خلــق کنـد. ایـن شـاعر، هـم در خلـق مـضامین تـازه و هـم در ابـداع ترکیبـات و تـصاویر بـدیع ، موفـق عمـل کـرده و مـضمونآفرینـی تـازة خـود را بـا مهـارتی زیـاد و خـلاق و بـا اسـتفادة منحـصر بـه فـرد از صـور خیـال شـکل داده اسـت ؛ امـا افـراط در ترکیـب سـازی، اصـرار بـر تـصویرپردازی و توجـه بـیش از انـدازه بـه موسـیقی ترکیبـات، گـاهی موجـب تـضعیف عاطفـه و معنـا در شـعر او مــی شــود. در ایــن مقالــه ســعی شــده اســت بــه روش توصــیفی – تحلیلــی برخــی ویژگــی هــای اصلی سطح ادبـی شـعر جنـگ او در بـستری سـبکشناسـانه و بـا دیـد انتقـادی مـورد توجـه قـرار گیـرد و از زاویـة صـور خیـال و موسـیقی تجزیـه و تحلیـل گـردد؛ بـه ایـن منظـور کوشـش شـده بــا بررســی دقیــق نمونــه هــای مختلفــی از اشــعار مردانــی ، صــور خیــال پربــسامد شــعر او کــه از ارزش سـبکشناسـانه برخـوردار اسـت ، مـورد اشـاره قـرار گیـرد و ویژگـی هـای شـعر او از ایـن منظر بررسـی شـود. در ایـن پـژوهش مرجـع اصـلی ، شـعر جنـگ نـصرالله مردانـی اسـت کـه پایـه و مبنـای تحلیـل قـرار گرفتـه و از نظریـات صـاحب نظـران مختلـف نیـز دربـارة اشـعار او اسـتفاده شده است .
خلاصه ماشینی:
در ایــن مقالــه ســعی شــده اســت بــه روش توصــیفی – تحلیلــی برخــی ویژگــی هــای اصلی سطح ادبـی شـعر جنـگ او در بـستری سـبکشناسـانه و بـا دیـد انتقـادی مـورد توجـه قـرار گیـرد و از زاویـة صـور خیـال و موسـیقی تجزیـه و تحلیـل گـردد؛ بـه ایـن منظـور کوشـش شـده بــا بررســی دقیــق نمونــه هــای مختلفــی از اشــعار مردانــی ، صــور خیــال پربــسامد شــعر او کــه از ارزش سـبکشناسـانه برخـوردار اسـت ، مـورد اشـاره قـرار گیـرد و ویژگـی هـای شـعر او از ایـن منظر بررسـی شـود.
در حــوزة کتــاب و پایــاننامــه هــایی در بررســی گروهــی و انفــرادی شــعر شــاعران انقــلاب و جنــگ و مقــالات قابــل تــوجهی در ایــن حــوزه وجــود دارد کــه هرکــدام در جــای خــود راهگــشا و ارزشــمند هــستند؛ امــا مقالــة حاضر مـی کوشـد شـعر جنـگ نـصرالله مردانـی را بـا بررسـی شـواهد و مثـالهـای کـافی ، اختـصاصا از زاویـة سـطح ادبـی و بـا تکیـه بـر تشخـصات موسـیقایی و صـور خیـال مـورد بررســی قــرار دهــد و بــا تحلیــل نمونــه هــای مختلــف ، خــصوصیات ســبکی ایــن شــاعر را در گسترة موسیقی و صور خیال نشان دهد.
در شـعرهای مردانـی ، وزن عروضـی بـی نقـص اسـت ؛ امـا بـه نـدرت شـاعر بـرای پـر کــردن وزن شــعر کلمــه هــایی را وارد برخــی از ابیــات مــی کنــد کــه هــیچ نقــشی در تصویر و معنای شـعر ندارنـد؛ بـرای مثـال در بیـت زیـر بـا وجـود کلمـة «فـاتح » نیـازی بـه جــزء دوم کلمــه خیبرشــکن (شــکن ) نیــست و کلمــة «تــن » عــلاوه بــر اینکــه زایــد اســت ، بیت را نامفهوم نیز می کند: در افسانه ای قلعة شیطان بزرگ چو علی فاتح خیبرشکن تن شکنیم (مردانی ،١٣٧٠: ٨٢) ٢-١-٢- موسیقی میانی موســیقی میــانی شــعر نــصرالله مردانــی ، بیــشتر ناشــی از واجآرایــی در ترکیــب هاســت و گونه هـای دیگـر موسـیقی ؛ ماننـد تکـرار واژههـا و قافیـة میـانی در شـعر او نمـودی انـدک دارد.