چکیده:
این مقاله با اسـتفاده از مـدل نظـری «جامعـه پـذیری ملـی » (هـایو، ٢٠٠٩)، بـه بررسی مناسبات بین هویت ملی و سیستم آموزشی مـی پـردازد. مطـابق ایـن مــدل نظــری ، هویــت ملــی در چــارچوب یــک فرآینــد مــستمر و از طریــق سازوکارهای جامعه پذیری مخصوصا نظام آموزشی و منـابع درسـی شـکل گرفته و درونی می شود. بررسی ادبیات تحقیق در طیف متنـوع و گـسترده ای از ممالک جهان به وضـوح نـشان مـی دهـد کـه نظـام هـای آموزشـی معمـولا الگوهای ایده آل هویت ملی را از طریق منابع درسی مدارس مـنعکس مـی کننـد که به شدت متاثر از روابط قدرت و ایدئولوژی نیز هستند. در ایـن تحقیـق بـا استفاده از تکنیک تحلیل محتـوا، مهـم تـرین ویژگـی هـا و الگوهـای مـرتبط بـا بازنمایی هویت ملی در کتب درسی به تفکیک دوره هـای ابتـدایی ، راهنمـایی و متوسطه مطالعه شده است .
خلاصه ماشینی:
بـه عنـوان مثال ، بارت (٢٠١٠) در اثرش تحـت عنـوان «تفـاوت هـا و هویـت هـای ملـی و قـومی امروزین » برای نشان دادن نقش مهم منابع آموزشی (به ویژه ، تصاویر کتـب درسـی ) بـر روی هویت ملی دانش آموزان ، به نتایج تحقیق لیچر و جانسون (١٩٦٩) استناد می کند که دو دسته دانش آموز را مورد بررسی قرار داده بودند: گروه اول ، شامل دانش آموزانی بـود که کتاب هایی را مطالعه می کردند کـه در آنهـا طیـف گـسترده و متنـوعی از ملیـت هـا گوناگون به تصویر کشیده شده بودنـد.
به عنوان مثال ، نتایج یک تحقیق بـر روی کتـاب هـای درسی در اندونزی (تدا انا، ٢٠١١) نشان داده است که بازنمایی هویت ملی (انـدونزیایی ) در تصاویر این کتاب ها بسیار برجسته و قوی مـی باشـد بطوریکـه ٩٤ درصـد تـصاویر مردان و تمامی تصاویر زنان ، عکس های ملـی (انـدونزیایی ) هـستند.
(2008); Schooling the other: the representation of gender and national identities in Pakistani curriculum texts, Compare, 38 (5): 595-610.
(2002); National identity, popular culture and everyday life, Oxford: Berg Publishers.
H. (2008); Curriculum reform and identity politics in Iranian school textbooks, PhD Thesis, The University of British Coloumbia, Vancouver.
(2009); The representation of national identity in Iranian textbooks, Paper presented at the Annual conference of comparative and international education society, Chariesto, South California.