چکیده:
این مقاله به تبیین ویژگیهای گردشگری مذهبی و اهمیت آن در رشد و توسعهی همهجانبهی کشور با توجه به سیمای گردشگری مذهبی در ایران میپردازد. این تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگری مذهبی درکشور کدامند؟ چه راهبردهایی را میتوان جهت توسعهی گردشگری مذهبی درکشور تدوین و ارائه نمود؟ در این تحقیق، حمایتهای معنوی و حمایتهای مادی بهعنوان متغیر مستقل و توسعهی گردشگری مذهبی در کشور بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در نهایت ضمن بررسی نظرات پژوهشگران مرتبط با پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکز ملی مطالعات جهانی شدن در کلانشهر تهران، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری تحقیق در خصوص رابطهی حمایتهای مادی و معنوی با توسعهی گردشگری مذهبی در کشور ارائه شده است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها ، توصیفی و از نوع همبستگی است. روش نمونهگیری از جامعه در این تحقیق، تصادفی ساده بوده است و روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از دیدگاه خبرگان و نیز آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است.
This article explores the factors having impact on the development of religious tourism in Iran. The paper describes the concept، the characteristics and the particularities of religious tourism and its importance in the multidimensional development of the country، with due attention to the prospects of religious tourism in Iran. The article seeks to elaborate on the main question: what are the factors that influence the development of religious tourism in the country? What strategies could be formulated and implemented for the development of religious tourism in Iran? Based on the analytical model of the research، it analyzes the role of material and moral supports and their impact on the development of religious tourism of the country. In this study، moral and material supports are regarded as independent variable and the development of religious tourism in Iran is considered as the dependent variable. In order to scrutinize on the main question، and to examine the consistency and reliability of the questionnaire the opinions of scholars associated with the Iranian Cultural Heritage، Handicrafts and Tourism as well as those of the Iranian National Center for Globalization Studies in Tehran are tested and measured by using the Cronbach’s alpha in view of investigating the results of the statistical analysis of the relationship between the material and moral supports and the development of tourism in the country