چکیده:
بانک ملی ایران بهعنوان بزرگترین بانک جهان اسلام، طرح بانکداری مشارکت در سود و زیان را بهعنوان اولین طرح مشارکت واقعی در جهان به اجرا گذاشت. این طرح حاصل چندین سال کار و تحقیق و طراحی در بانک ملی بوده و در نوع خود در جهان بینظیر است. هدف این طرح حذف کامل هرگونه شبهه ربا در عملیات بانکی است و از این طریق قدمی بزرگ در اجرای بانکداری اسلامی بدون هرگونه شبهه ربا برداشته است. در این تحقیق تلاش شده است ارتباط بین کیفیت خدمات ارائهشده در این سیستم، با رضایت مشتریان و عملکرد بانک مورد ارزیابی قرار گیرد. بدین منظور 35 نفر از مشتریان این نوع بانکداری بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهای در بین آنها توزیع گردید. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده، بین کیفیت خدمات با رضایت مشتری و عملکرد بانکداری مشارکت در سود و زیان ارتباط معناداری وجود دارد؛ با این حال کیفیت خدمات بیشترین تأثیر را بر روی رضایت مشتریان داشته است. همچنین رضایت مشتری بر عملکرد بانکداری مشارکت در سود و زیان تأثیر معناداری گذاشته است.
خلاصه ماشینی:
"com مقدمه بهمنظور افزایش مشارکت اقتصادی شبکه بانکی در فعالیتهای اقتصادی و قابلیت مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولت یا بخش خصوصی در این فعالیتها و نیز افزایش کارایی واسطهگری مالی و تجهیز و تخصیص بهینه منابع مالی، بانک ملی با انجام مطالعات و بررسیهای بسیار در این زمینه با تشکیل تیم کارشناسی با راهنمایی مشاور خارج از بانک، ضرورت اجرایی شدن معاملات بر مبنای مشارکت واقعی سرمایهگذار در سود و زیان طرحها را از اولویت فعالیتهای بانکی دانسته و بر این اساس ضمن مشخص نمودن جایگاه و وظایف بانک، سپردهگذار و مجری در طرح مربوط نسبت به معرفی محصولها و خدمات مورد نظر و دستورالعملهای مربوط اقدام نموده، که توضیحات لازم به تفصیل در قسمتهای آتی ارائه شده است.
بانک براساس عقد جعاله، با سپردهگذار قراردادی را تنظیم میکند تا با توجه به محصول یا خدمت مورد نظر وی، مشارکت آنها را با مجری طرح فراهم آورد و در طرف دیگر براساس عقد مشارکت مدنی با مجری یا مجریان وارد معامله خواهد شد و از این طریق بهعنوان نهادی که با اخذ حقالجعاله یا حقالعمل شرایط تجهیز منابع سپردهای و تخصیص آنها به سرمایهگذاری را فراهم میآورد و سود یا زیان حاصل از سرمایهگذاری را در چارچوب توافقات، حین قرارداد به تأمینکننده منابع یعنی سپردهگذار منتقل مینماید.
بهمنظور جمعآوری دادهها و ارزیابی کیفیت خدمات، رضایت مشتری و عملکرد بانکداری مشارکت در سود و زیان، در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن از طریق 5 نفر از کارشناسان و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 835/0 برآورد گردید."