چکیده:
دسترسی بانکی مفهومی است که به بررسی مواردی همچون در دسترس و در اختیار بودن خدمات بانکی برای مردم و بنگاهها از جنبه فیزیکی، مقررات و شرایط، همچنین سهولت دسترسی به این خدمات، تنوع و گستردگی این خدمات و همچنین گستره نظارت نهاد ناظر میپردازد. در این مقاله بر اساس شاخصها و اطلاعات جهانی به بررسی وضعیت کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در شاخصهای مختلف توسعه بانکی پرداخته شده است. در پایان نیز جهت رتبهبندی سطح دسترسی بانکی در این کشورها و مقایسه آنها اقدام به محاسبه شاخص ترکیبی دسترسی بانکی شده است. نتایج نشان از وضعیت متوسط و قابل قبول ایران در بین کشورهای این منطقه و همچنین وضعیت متوسط به بالای کشورهای منطقه در سطح جهان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"دسترسی بانکی و مقایسه وضعیت ایران با کشورهای منطقه منا از طریق شاخص ترکیبی علی راهنشین 1 تاریخ دریافت: 20/12/1390 تاریخ پذیرش: 05/09/1391 چکیده دسترسی بانکی مفهومی است که به بررسی مواردی همچون در دسترس و در اختیار بودن خدمات بانکی برای مردم و بنگاهها از جنبه فیزیکی، مقررات و شرایط، همچنین سهولت دسترسی به این خدمات، تنوع و گستردگی این خدمات و همچنین گستره نظارت نهاد ناظر میپردازد.
جایگاه دسترسی به تأمین مالی در عوامل مشکلزا برای انجام کسب و کار (مجمع جهانی اقتصاد،2011) وضعیت دسترسی مالی در ایران طبق گزارش دسترسی مالی بانک جهانی در سال 2010، ایران دارای سند راهبردی نظارت بر شمول مالی است و بانک مرکزی بهعنوان نهاد ناظر در سه بخش نظارت بر مؤسسات خرد، ارتقای دسترسی صنایع خرد به مالی و ارتقای دسترسی در مناطق محروم نظارت میکند و برای انجام نظارت خود نیز واحدی اختصاصی دارد (گزارش دسترسی مالی، بانک جهانی، 2010).
در بررسی موانع رقابت در ایران دسترسی به تأمین مالی با 4/19 درصد مهمترین علتی است که توسط پاسخدهندگان عنوان شده است که این میزان نسبت به 3/18 درصد پاسخها در گزارش سال قبل افزایش نیز نشان میدهد (مجمع جهانی اقتصاد، 2011).
شاخص دسترسی بانکی بخش دسترسی فیزیکی در بخش حمایت و تأمین مالی کسب و کارهای کوچک ایران رتبه پایینتری نسبت به میانگین جهانی و همچنین دو کشور دیگر دارای داده در منطقه منا کسب کرده است."