چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تاثیر نمایش خلاق بر رفتار کودکان پیش دبستانی بود. بدین منظور 7 نفر از کودکان دختر و پسر زیر هفت سال به روش در دسترس انتخاب شدند و در کاربندی پژوهش وارد شدند و با روش مشاهده از نوع آشکار و تصاویر ضبط شده توسط دستگاه فیلمبرداری (مشاهده دست دوم) مورد آزمون قرار گرفتند. سپس این اطلاعات از ثبت لحظه به لحظه وقایع کارگاه، به بررسی تغییرات به وجود آمده در رفتارکودکان نسبت به قبل از برگزاری کارگاه پرداخته شد. این سنجش از طریق اندازهگیری میزان مشارکت، بروز خلاقیت و اعتماد به نفس آنان انجام پذیرفت. چگونگی تاثیر نمایش خلاق بر رفتار کودکان از طریق تحریک خلاقیت، افزایش مهارت کودکان در مواجهه با موقعیتهای اجتماعی شبیه سازی شده و امکان تعمیم آن به دنیای واقعی از جمله نتایج تحقیق حاضر بود
خلاصه ماشینی:
"پژوهش بالا، به لحاظ بررسی تاریخ نمایش خلاق، بسیار مهم و دارای اهمیت است اما از آنجا که دست آورد اصلی آن ابداع نمایش خلاق و کشف روشهای اولیه برای انجام آن بوده McCaslin است؛ نتایج این پژوهش، قابل تعمیم به پژوهش حاضر نیست.
با بررسی یافتههای بسیاری از این پژوهشها نتایج به دست آمده در دو بخش جمع آوری گردید: بررسی پژوهشهای (پشت دار، 1387)، (پرورش خلاقیت کودک، 1382)، (قاسمی، 1383)، (رحیمی، 1383)، (کیانیان، 1384)، (میثمی، 1385)، (اکبرلو، 1386)، (درودی، 1388)، (فدائی حسین، 1388)، (هاشم زاده، 1389)، (گل محمدی، 1389) و (زارعان، 1389) نشان میدادکه تمامی این پژوهشها بدون انجام تجربۀ مستقیم دربارۀ نمایش خلاق، به طرح مبانی نمایش خلاق پرداخته بودند.
همچنین، به دلیل وجود عنصر سرگرمی، کودکان برای شرکت در کارگاه نمایش خلاق، رغبت و علاقۀ زیادی از خود نشان دادند؛ با توجه به علاقه مندی و رغبت کودکان به مشارکت در کارگاه نمایش خلاق، این روش در برقراری ارتباط با کودکان در مقایسه با سایر روشها، روشی کار آمد و درخور ارزیابی شد؛ از آنجا که تمرینات دستگرمی و بازیهای خلاق که در برگزاری نمایش خلاق از آنها استفاده شد، بصورت نظاممند و هدف دار طراحی شده بود، در مقایسه با سایر انواع سرگرمی از فواید ثانویه دیگری همچون تحریک خلاقیت، خودآگاهی، ایجاد اعتماد به نفس و تجربۀ زندگی واقعی به دور از فشارهای دنیای واقعی برخوردار بود؛ نمایش خلاق، ضمن سرگرم نمودن کودکان توانسته بود به عنوان ابزاری مناسب برای مربی (مربی متخصص) به منظور تشخیص ضعفهای رفتاری کودکان مورد استفاده قرار گیرد؛ از آنجا که نمایش خلاق، بصورت گروهی انجام میشد کودکان در قالب گروه به نقاط ضعف و قوت خود پی برده بودند."