چکیده:
رمان «ما تبقی لکم» اثر غسان کنفانی، شاعر و داستان نویس معاصر فلسطینی، بر اثر کاربست تکنیکهای جدید داستان نویسی، در زمرة نخستین رمانهای مدرنی به شمار میرود که توانسته است در روند نوآوری و شکوفایی ادبیات داستانی عربی سهم بسزایی داشته باشد؛ از آن جا که این رمان در زمرة ادبیات داستانی جریان سیلان ذهن قرار میگیرد، گسستگی زمان حاکم بر این نوع داستانی موجب شده است که روایت داستان در صحنه های مختلف توسط راویان متعدد و از زاویه های گوناگون روایت شود، بنابراین؛ انتظار میرود که فرم و شکل غالب سنتی زاویة دید و راوی در این رمان برخلاف داستانهای کلاسیک، پیوسته در نوسان و تغییر باشد؛ به همین علت در این مقاله سعی شده است تا از میان عناصر داستان، راوی و کانونی سازی، بر اساس برخی از دیدگاه های منتقدان ساختارگرا مانند ژرار ژنیت و تودوروف، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
New techniques of storytelling are applied in the novel «Ma Tabaqqa Lakom» written by Ghassan Kanafani، contemporary Palestinian poet and novelist. It is one of the first modern novels of Arabic fiction which has played a considerable role in the innovation and flourish of Arabic fiction. Since the technique of stream of consciousness is used in this novel; and as a result of interruption of time in this kind of fiction، the story is narrated in different scenes، by various narrators، and from several points of view; it is expected that the dominant traditional form of point of view and narrator، in contrast with classical fiction، be in a constant fluctuation in this novel.
Therefore، this study attempts to examine narrator and the degree of canonization، among elements of fiction، according to the views of some of structuralist critics such as Gerard Genette and Todorov. In this paper، stream of consciousness and narrator، different kinds of narrator and point of view are explained briefly. Then، it uses these elements in order to challenge the novel.