چکیده:
قدرت فرهنگی و فکری و کارآمدی علمی افراد، تـاثیر بسـزایی در کـارآیی و کیفیت گردش کار و تولید نهایی در هر بنگاه اقتصادی دارد. فرهنگ عمومی از مباحث تعیـین کننـده در مـدیریت کلـی جوامـع و در مجمـوع ، مـدیریت بخش های مختلف جامعه می باشد. به گونه ای که سرمایه گذاری بـرای ارتقـای سطح فرهنگ عمومی از ضرورت های بسیار مهم به حساب مـی آیـد. بـر ایـن اساس ، در مقاله حاضر ابتدا به تعریف فرهنگ عمومی پرداخته شده و سـپس مولفه های فرهنگ عمومی و چالش های آن بیان شده است .
خلاصه ماشینی:
را اعلام کرد، این تصور به وجود آمد که دستگاه های مختلف ، بـه صـورت مسـتقیم و غیرمسـتقیم ایـن موضوع مهم و بسیار تأثیرگذار را در برنامه های کاری خود قرار می دهند و بدین ترتیب تحـول کیفـی در جامعه ایران شکل می گیرد.
این موضوع یکی از موارد مهمی است که در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها ضروری بـه نظـر می رسد؛ چراکه سرمایه گذاری در ارتقاء فرهنگ عمومی آثار مطلوبی برای تمامی بخـش هـای کشـور خواهد داشت و بهداشت ، گردش کارهای اداری ، وضـعیت امنیـت و رفتارهـای اجتمـاعی و سـرانجام بخش تولید و اقتصاد کشور را تحث تأثیر قرار خواهد داد.
چالش های فرهنگ عمومی با توجه به ضرورت ارتقـای فرهنـگ عمـومی و تربیـت روحیـه اجتمـاعی و بـا شـناخت محورهـای تشکیل دهنده آن در جامعه ، چه موانع و چالش هایی بر سر راه تحقق آن وجود دارد؟ بعضـی از افـراد، سازمان ها و مدیران اعلام آمادگی می کنند که در فعالیت های ارتقای فرهنگ عمـومی شـرکت خواهنـد کرد و به این مسئله اعتقاد اساسی دارند، اما در عمل با موانع و چالش هایی روبه رو می شوند که موفقیـت آنها را در این زمینه بسیار کاهش داده و با شکست مواجه می سازد.
صدا و سیما، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه بالاترین نقـش را در ارتقـای فرهنـگ عمـومی و تحول وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دارند، اگرچه به نظر می رسد هنوز گام علمـی برداشـته نشـده است ؛ یعنی نه در برنامه های آموزش و پرورش و نه در برنامه های صدا و سیما چنین جدیت و استمراری برای تحول در وضعیت فرهنگ عمومی و ارتقای سطح تربیت اجتماعی مشاهده نمی شود و گاهی حتـی به صورت ناخودآگاه ، عکس این مسئله را در بعضی از سریال ها یا فیلم های سینمایی مشاهده مـی کنـیم .