چکیده:
نقشههای استراتژی مسیر خلق ارزش در سازمانها را نشان میدهند. یکی از مهمترین دغدغههای سازمانهای امروزی، اجرای استراتژیها است. در اهمیت نقشههای استراتژی همین بس است که نقطه شروع جاریسازی استراتژی در بسیاری از دیدگاههای نوین حوزه استراتژی قلمداد میشود؛ درحالیکه با گذشت سالها از ارائه این مفهوم هنوز نقصها و کمبودهای بسیاری در زمینه تدوین نقشههای استراتژی وجود دارد که همواره از جانب بسیاری از صاحبنظران موردتوجه قرار گرفته است. یکی از این کمبودها که نشاندهنده یک نقطه بالقوه برای بهبود روششناسی تدوین نقشههای استراتژی محسوب میشود، وجود رویکرد یا سازکاری برای انتخاب و پالایش اهداف استراتژیکی است که باید در نقشه قرار گیرند. اهمیت این بحث به این دلیل است که درعمل سازمانها هنگام تدوین نقشه استراتژی خود با انبوهی از اهداف مواجه میشوند که نسبت به حضور همه آنها در نقشه با نوعی وسواس و طمع نیز مواجه میشوند. در این تحقیق میکوشیم با ارائه یک رویه گامبهگام و با بهرهگیری از ابزار مفید و پرکاربردی چون بسط عملکرد کیفیت و روش غربالگری فازی و ارائه مفهوم خانههای اهداف استراتژیک، درجهت رفع این کمبود گام برداریم. رویهی ارائهشده را درنهایت در یک مورد عملی بهکار بردیم و نتایج آن را شرح دادیم.
خلاصه ماشینی:
به طورکلی به جز دیدگاه کاپلان و نورتون درزمینه تدوین نقشه هـای اسـتراتژی و همچنـین توصیه های مطرح شده در کتاب راف اسمیت ٢ (٢٠٠٧) [٥١] به نام مـدیریت فراینـد کسـب وکـار و کارت امتیازی متوازن ٣، هیچ رویکرد یا روش شناسی مدونی برای تـدوین نقشـه هـای اسـتراتژی وجود ندارد و تأکید تمامی مبدعین این ابزار و متأخرین در این حوزه بر خود نقشـه و کـارکرد آن بوده است .
Quizida تحقیق این است که آیا تمامی اهداف پیشنهادی برای سازمان حیاتی هستند و جنبه اسـتراتژیک دارند؟ سازکار انتخاب اهداف برای حضور در نقشه استراتژی چگونه است ؟ در این تحقیق میکوشیم با بهره گیری و به کارگیری روش ها و ابزارهای دیگر در ترکیـب بـا کارت امتیازی متوازن و ارائه روش شناسی گام به گامی به کارآمدتر شدن ابزار توانمنـدی همچـون BSC و نقشه استراتژی آن کمک کنیم و آن را توسعه دهیم .
این تحقیق درجهت کمک به ارائه رویکردی برای اجرای هرچه اثـربخش تـر نظـام جـامع مدیریت استراتژی، شامل شناسایی و گزینش دقیق اهداف عملکردی بـه منظـور تعبیـه در نقشـه استراتژی (یکی از ایرادات وارده بر کارت امتیازی متـوازن درجهـت اجـرای اسـتراتژی و تهیـه ی نقشه استراتژی) است .
درادامه ، میتوانیم بااستفاده از یکی از روش های تصمیم گیری چندمعیاره که در این تحقیق از رویکرد غربال گری فازی استفاده شده است ، برای انتخاب حیاتیترین اهداف منظر مالی بهره ببریم .