چکیده:
امروزه باتوجه به نگرشهای مختلفی که درخصوص حوزه ارزیابی عملکرد وجود دارد، این فرآیند را میتوانیم در حوزه زنجیره تامین نیز مورد استفاده قرار دهیم. عملکرد مناسب زنجیره تامین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و بهویژه سودآوری آن دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، زنجیره تامین ارتباط ثابت شرکت مخابرات ایران در دورهی زمانی 1384 تا 1404 شبیهسازی شده است. هدف از این مطالعه ایجاد یک الگوی عملیاتی برای شبیهسازی زنجیره تامین موردنظر و ارزیابی آن با استفاده از معیارهای کمی و کیفی است. ارزیابی زنجیره در این پژوهش باتوجه به چهار شاخص تعداد مشتریان، رضایت مشتریان، زمان تحویل محصول و حاشیه سود فرایند انجام شده است. نتایج شبیهسازی نشاندهنده بهبود روند شاخصهای بالا تا پایان دوره شبیهسازی است. در پایان، دو سناریوی افزایش سرمایهگذاری در خرید تجهیزات جدید و افزایش کانالهای انتقال مکالمات را پیشنهاد کردهایم.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم ، زنجیره تأمین ارتباط ثابت شرکت مخابرات ایران در دوره ی زمانی ١٣٨٤ تا ١٤٠٤ شبیه سازی شده است .
در این پژوهش برای رفع خلأهای موجود، زنجیره تأمین خدمات باتوجه به پویایی موجود در آن و درنظرگرفتن متغیرهای کمی و کیفی در چهار بعد مختلف ، شامل تعداد مشتریان ، رضایت مشتریان ، زمان تحویل محصول و حاشیه سود زنجیره و تأثیر متقابل آن ها بر یکدیگر، ارزیابی می شود.
چنانکه در نمودارهای شماره ٥ تا ٩ میبینیم ، روند اطلاعات واقعی و نتایج شبیه سازی برای متغیر تعداد مشتریان ، هزینه هر کاربر، درآمد هر کاربر، ضریب نفوذ و ظرفیت شبکه در فاصله سال های ١٣٨٤ تا ١٣٩١ نشان داده شده است .
برای اطمینان از نتایج شبیه سازی شده ، علاوه بر بازتولید رفتار الگو، از شاخص آزمون خطا نیز استفاده شده است و میزان خطای متغیرهای کلیدی براساس روش های زیر مورد محاسبه قرار گرفته است [١٩].
میزان خطا در این روش براساس فرمول زیر محاسبه میشود: 1- Root Mean Square Percent Error (رجوع شود به تصویر صفحه) در این رابطه ، ys+i نتایج شبیه سازی متغیر الگو، ya+i داده های واقعی و نشان دهنده تعداد مشاهدات است .
Alternative supply chain production-sales policies for new product diffusion: An Agent-based modeling and simulation approach.
Supporting Cognitive Feedback Using System Dynamics: A Demand Model of the Global System of Mobile Telecommunication.