چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر جذب سرمایهگذاری در ورزش استان خوزستان است. پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و به روش میدانی انجام شد. جامعۀ آماری شامل مدیران ادارههای تربیت بدنی استان (145 نفر) بود. ابراز جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محقق ساخته بود که بخش اول 8 سؤال در مورد ویژگیهای فردی و بخش دوم 42 سؤال در هفت حوزه (جغرافیایی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی- سیاسی، زیرساختهای فیزیکی، نیروی انسانی کارآمد، تمایل به ورزشهای تجاری و نگرش مدیران به وضع موجود سرمایهگذاری) مطرح میکرد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تربیت بدنی و مدیریت بررسی شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه شد. برای توصیف ویژگیهای فردی آزمودنیها و حوزههای هفتگانه از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی ضریب همبستگی کندال و اسپیرمن استفاده شد. یافتههای توصیفی نشان داد حوزۀ زیرساختهای فیزیکی با میانگین 3/25 و حوزۀ نگرش مدیران با میانگین 5/4 بهترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را به خود اختصاص دادهاند. همچنین، آزمون فرضیهها نشان داد بهجز حوزۀ نگرش مدیران، سایر حوزههای ششگانه با میزان جذب سرمایهگذاری رابطۀ مثبت و معنیدار دارند. با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود از طریق جذب حامیان مالی، ویژه صنایع بزرگ منطقه مانند شرکت ملی نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری برای توسعۀ ورزش استان خوزستان در حوزههای مذکور برنامهریزیهای لازم انجام شود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت ورزش در بسیاری از زمینههای سلامتی، بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی امروز، سرمایهگذاری در این مقوله و نگاه اقتصادی به ورزش ضروری به نظر میرسد؛ از این رو محقق قصد دارد راهکارهای جذب سرمایهگذاری در ورزش در حوزههای مختلف (جغرافیایی، اقتصادی - سیاسی، فرهنگی - اجتماعی، نیروی انسانی کارآمد، زیرساختهای فیزیکی مناسب، تمایل به ورزشهای تجاری و همچنین نگرش مدیران به وضع موجود) را از دیدگاه مسئولان ادارههای تربیت بدنی استان خوزستان بررسی کند و به سؤالات زیر پاسخ دهد: کدامیک از حوزههای هفتگانه مؤثر بر جذب سرمایهگذاری در ورزش استان اهمیت بیشتری دارد؟ آیا بین متغیرهای این حوزهها با میزان جذب سرمایهگذاری در ورزش استان رابطهای وجود دارد؟ محقق امیدوار است نتایج این تحقیق به برنامهریزان و تصمیمگیران در سازمان تربیت بدنی بهطور عام و ادارۀ کل تربیت بدنی استان خوزستان بهطور اخص کمک کند تا بتوانند با ارائۀ راهکارهای مناسب و شیوههای بازاریابی نوین موجب جلب و جذب هر چه بیشتر حامیان مالی در ورزش استان خوزستان شوند و از این طریق به توسعۀ پایدار منطقه در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ....
نتایج بهطور کلی نشان داد حوزههای ششگانۀ جغرافیایی، اقتصادی - سیاسی، اجتماعی - فرهنگی، زیرساختهای فیزیکی، تمایل به ورزشهای تجاری و نیروی انسانی کارآمد رابطۀ مثبت و معنیدار و حوزۀ نگرش مدیران به وضع موجود رابطۀ منفی و معنیدار با میزان جذب سرمایهگذاری در ورزش استان خوزستان دارند."