چکیده:
هدف این تحقیق بررسی وضعیت مدیریت دانش و ارتباط آن با فرهنگ سازمانی در ادارات کل تربیت بدنی استانهای ایلام و کرمانشاه است. این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدیران، رؤسای هیئتها و کارشناسان ادارات کل تربیت بدنی استانهای ایلام و کرمانشاه بود که تعداد آنها بهترتیب 67 (5 مدیر، 23 کارشناس، 39 رئیس هیئت) و 83 نفر (9 مدیر، 29 کارشناس، 45 رئیس هیئت) است. نمونۀ آماری تحقیق با جامعۀ آن برابر است. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش استفاده شد که پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ بهترتیب 74/0 و 93/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0=α). همچنین، بین فرهنگ سازمانی و تمامی خردهمقیاسهای مدیریت دانش(دانشآفرینی، انتشار دانش، جذب دانش، ذخیرۀ دانش، سازماندهی دانش و کاربرد دانش) ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0=α). نتایج توصیفی تحقیق نیز نشان داد سطح فرهنگ سازمانی و نیز وضعیت مدیریت دانش در دو استان ایلام و کرمانشاه در حد متوسطی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تحقیقات انجام شده، مدیریت دانش میتواند باعث بهبود عملکرد سازمانی شود و ارزشها و فرهنگهای حاکم بر سازمانها از جمله عوامل تعیین کننده در بهکارگیری موفق مدیریت دانش است؛ از این رو، تحقیق حاضر سعی دارد تا با تعیین رابطۀ بین فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش و عوامل ششگانۀ آن (دانشآفرینی، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیرۀ دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش) در جامعۀ مورد نظر، پیشنهادهای لازم را برای بهبود شرایط و عملکرد آنان ارائه دهد و زمینۀ مطالعات بعدی را فراهم آورد.
بخش دوم: استنباط آماری دادهها تعیین رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در ادارات کل تربیت بدنی استانهای ایلام و کرمانشاه از اهداف عمدۀ این تحقیق بود که از طریق ضریب همبستگی پیرسون بررسی شد.
از آنجا که بزرگترین چالش در مدیریت دانش، اطمینان اعضا به سازمان و اطمینان بین خود اعضا برای اشتراک دانش، توزیع و استفادۀ مجدد از دانش برای دستیابی به نتایج محسوب میشود، میتوان فرهنگ سازمانی را بهعنوان ابزاری مناسب در حل این چالش تقویت نمود و بالاخره اینکه، وجود فرهنگی مناسب در سازمان میتواند زمینه را برای توسعۀ دانش افراد و بهکارگیری آن در وضعیتهای جدید فراهم کند و این امکان را بهوجود آورد تا از دانش برای نیازهای مهم رقابتی استفاده شود و در حل مشکلات موجود در سازمان، ارتباط سریع بین منابع دانش ایجاد گردد."