چکیده:
هدف این پژوهش بررسی و انتخاب آمیختة ترویج مناسب برای لیگ برتر فوتبال کشور است. به این منظور، با استفاده از پرسشنامة محققساخته نظرات 13 نفر از متخصصان بازاریابی ورزشی کشور در مورد آمیختة ترویج مناسب لیگ برتر فوتبال کشور جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آن با توجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامهها که کمتر از 1/0 بود، قابل تأیید است. برای تحلیل دادهها از روشAHP (تحلیل سلسله مراتبی) و نرمافزار (Expert Choic11) استفاده شد. یافتهها نشان دادند در سطح دوم سلسله مراتب، تبلیغات (625/0) از روابط عمومی (537/0) برتر بود. در سطح سوم، در میان ابزارهای تبلیغات و روابط عمومی، تبلیغات تلویزیونی (522/0) و روابط عمومی از طریق رسانه (657/0) در اولویت اول قرار گرفت. تبلیغات تلویزیونی (353/0) و روابط عمومی از طریق رسانه (212/0) بهترتیب، اولویت نهایی قرار گرفتند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت برای پیشبرد بازاریابی لیگ برتر فوتبال، تبلیغات مهمترین شاخص و تبلیغات تلویزیونی مؤثرترین گزینه در میان سایر گزینههای آمیختة ترویج شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی، آمیختة ترویج مناسب لیگ برتر فوتبال کشور در نظر گرفته شد و در سطح دوم درخت سلسله مراتب با نظر استادان و خبرگان و با توجه به اینکه در لیگ برتر فوتبال کشور از تبلیغات و روابط عمومی استفاده میشود، این دو شاخص بهصورت مستقل، از میان ابزارهای آمیختة ترویج انتخاب شدند که عبارتند از: روابط عمومی، تبلیغات، پیشبرد فروش و فروش حضوری.
بحث و نتیجهگیری در سطح دوم درخت سلسله مراتب که شاخصها بهصورت زوجی مقایسه میشوند، یافتهها نشان داد در میان ابزارهای آمیختة ترویج (که در این پژوهش منظور تبلیغات و روابط عمومی است) اهمیت تبلیغات (با وزن 625/0) از روابط عمومی (با وزن601/0) بیشتر است.
با اینکه هزینة تبلیغات تلویزیونی زیاد است، ولی اهمیت بیشتر آن را در مقایسه با دیگر ابزارهای آمیختة ترویج میتوان بهدلیل سطح پوشش گستردة آن، فراوانی رؤیت پیام و نحوة تأثیر آن، ترکیب صدا، تصویر، حرکت و امکان استفاده از رنگ بهمنظور ایجاد جاذبة خاص برای حواس، دسترسی آسان به آن، جذب مشتریان جدید، افزایش سهم بازار و همچنین تثبیت نشان تجاری در ذهن مخاطب دانست.
Hopwood John & Fortunato Anderson Desmarais & Bruceb Etang در نهایت باید گفت که آنچه امروزه در ترویج محصولات مختلف اهمیت یافته، استفاده از یک آمیختة ترویجی منسجم 1 است؛ یعنی استفاده از روشهای ترویجی متفاوت برای ارسال پیام است."