چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر تحریک حسی بر بهبود مهارت های حرکتی (ظریف و درشت) دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر با اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر اصفهان در دوره ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 30 دانش آموز با اختلال هماهنگی حرکتی با استفاده از نسخه فارسی سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی از میان دانش آموزانکم توان ذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی غربال شدند و سپس به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ابزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکنن- اوزرتسکی و سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی (صالحی و همکاران، 1390) بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (Mancova) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که روش مداخله ای تحریک حسی بر بهبود مهارت های حرکتی این کودکان موثر بود (001/0p<). نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخله ای تحریک حسی در بهبود مهارت های حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر با اختلال هماهنگی رشدی موثر بوده، بنابراین استفاده از این روش به عنوان روشی در بهبود و توان بخشی این اختلال پیشنهاد می شود.
خلاصه ماشینی:
جامعه این پژوهش شـامل کلیـه دانـش آمـوزان کـم تـوان ذهنـی آموزش پذیر شهر اصفهان در دوره ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد ٣٠ دانـش آموز با اختلال هماهنگی حرکتی بـا اسـتفاده از نسـخه فارسـی سـیاهه اخـتلال همـاهنگی رشـد حرکتـی از میـان دانش آموزان کم توان ذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی غربال شدند و سپس بـه روش تصـادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند.
نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخله ای تحریک حسی در بهبود مهارت های حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر با اختلال هماهنگی رشدی مؤثر بوده ، بنابراین استفاده از این روش به عنوان روشی در بهبود و توان بخشی این اختلال پیشنهاد میشود.
Whilliamson & Anzalon دیگر ملک پور و اسدیدوست (١٣٨٧)، به بررسی اثربخشی روش یکپارچگی حسی و آمـوزش مهارت های ادراکی، حرکتی را بر مشکلات حرکتی کودکان نارساخوان پایه هـای اول تـا سـوم ابتدایی در شهر اصفهان پرداختند و نشان دادند که مداخله های درمانی بر مهـارت هـای حرکتـی (درشت ، ظریف ، واکنش های تعادلی، طـرح ریـزی در حرکـات متـوالی، چـالاکی در حرکـات درشت و ظریف ) مؤثر بوده است .
بحث هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش مداخله ای تحریک حسی بر بهبود مهارت های حرکتی (ظریف و درشت )، در دانش آموزان کم توان ذهنی با اخـتلال همـاهنگی رشـدی بـود.