چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیرچندرسانه ای آموزشی علوم تجربی پایه پنجم بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزانکم توان ذهنی پایه پنجم ابتدایی صورت گرفت.روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر کم توان ذهنی کلاس پنجم ابتدایی شهر اراک بود که به صورت تمام شمار و تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم بندی شدند. یافته ها نشان داد که میزان یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش که تحت آموزش سنتی، رسانه بودند در مقایسه با گروه گواه که تنها آموزش سنتی را تجربه کرده بودند به طور معناداری افزایش داشت. همچنین در میزان یادداری دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه تفاوت وجود داشت اما در سطح معناداری تایید نشد. نتایج به دست آمده برتری میزان یادگیری دانش آموزانی را نشان داد که مطالب را از طریق چندرسانه ای آموزشی همراه با آموزش سنتی دریافت کردند.
خلاصه ماشینی:
Haynyk & Russell چندرسانه های آموزشی میتواند برنامه هایی سازمان یافته از تجارب یادگیری را برای افراد یا گروه ها فراهم آورند که در آنها تأکید ویژه ای بر یادگیری از طریق حواس مختلف میشود (ترجمه زارعی زوارکی، ١٣٨٤).
Retention test نتایج فرضیه اول : استفاده از چندرسانه ای آموزشی علوم تجربی پایه پنجم در افزایش میزان یادگیری دانش آموزان دخترکم توان ذهنی تأثیر دارد.
به بیانی دیگر استفاده از چندرسانه ای آموزشی علوم تجربی پایه پنجم باعث افزایش میزان یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی گردیده است .
بحث نتایج به دست آمده از تحلیل آماری حاکی از تأیید فرضیه اول پژوهش و مبتنی بر آن است که استفاده از چندرسانه ای آموزشی علوم تجربی پایه پنجم بر میزان یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی تأثیرگذار بوده و موجب افزایش میزان یادگیری آنها شده است .
پژوهش زارعی زوارکی (١٣٩١) که با عنوان تأثیر چندرسانه ای آموزش ریاضی بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شد و در فرضیه اول پژوهش میزان یادگیری تحت تأثیر چندرسانه ای آموزشی ریاضی را بررسی نمود و نتیجه گرفت آموزش با استفاده از چندرسانه ای باعث افزایش میزان یادگیری شده است .
مقایسه تأثیر آموزش به شیوه الگوی راهبردی تفکر استقرایی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی در درس علوم تجربی پایه پنجم شهر همدان ، فصلنامه افراد استثنایی، دوره اول ، شماره ٢، ١-١٩.