چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی معلم و ادراک دانش آموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه و مقایسه آن در دانش آموزان مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دو گروه معلمان و دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران در سال تحصیلی سال 91 -1390 بود. در مدارس تیزهوشان با استفاده از روش تمام شمار کل معلمان پایه اول متوسطه 5 مدرسه را (که شامل 70 نفر بودند) انتخاب شدند و از بین همین مناطق همین تعداد مدرسه عادی به روش نمونه گیریچندمرحله ای انتخاب و 70 نفر معلم انتخاب شدند. سپس در کلاس این معلمان به تفکیک 4 دانش آموز انتخاب شدند. به طور کلی نمونه شامل 140 معلم و 560 دانش آموزبود. برای جمع آوریداده ها از پرسشنامه خود کارآمدی معلم تشانن- موران و وولفولک (2001)، پرسشنامه در این کلاس چه می گذرد فراسر، فیشر و مک روبی (1996)و پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) استفاده گردید. تحلیل یافته های پژوهش که با روش های آماری رگرسیون چندگانه انجام گرفت نشان داد بین خودکارآمدی معلم و ادراک دانش آموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان مدارس تیزهوشان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت، همچنین رابطه مثبت و معنادار بین خودکارآمدی معلم و ادراک از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی دانش آموزان عادی نشان داده شد. از طرفی نتایج نشان داد که بین این دو گروه در زمینه این رابطه تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ولی با توجه به پیشرفت سریع کشور در سال های گذشته و تغییر در ارزش هـای فرهنگـی و اجتماعی و به دنبال آنها تغییر در جنبه های مختلف روابط معلـم و شـاگرد، شـاهد ایـن بـاور در معلمان هستیم که آنها فاقد کارایی لازم برای مدیریت کلاس و در نتیجه تحت تأثیر قـرار دادن یادگیری و ایجاد جو مطلوب در کلاس درس هستند و همین باعث احساسات منفی در معلمـان و به دنبال آن عملکرد ضعیف آنها در کلاس شده است که این امـر بـه نوبـه خـود باعـث افـت تحصیلی و کاهش انگیزه دانش آموزان در کلاس میشود؛ بنابراین پرورش معلمان خودکارآمد یکی از اهداف اساسی اکثر برنامه های تربیت معلم است ، زیرا باورهای خود کارآمـدی معلمـان بر نوع فعالیت های آموزشی و نوع تعاملاتشان با دانش آموزان اثـر مـیگـذارد و بـه عنـوان یـک الگو بر میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی یـادگیری دانـش آمـوزان اثـر مـیگـذارد.
با توجه به اینکه ، ایـن ترکیـب جدیـد متغیرهـا در ایـران کـار نشـده اسـت و از طرفـی خـلأ پژوهشی در این زمینه احساس میشود، محققان برای بررسـی چگـونگی رابطـه خودکارآمـدی معلم و ادراک دانش آموز از جو کلاس با راهبردهای خـودتنظیمی یـادگیری دانـش آمـوزان بـه انجام این تحقیق در دو گروه متفاوت از دانش آموزان تیزهوش و عادی پرداخت و فرضـیه هـای زیر را مورد آزمون قرارداد: 1.
Motivational and self-regulated learning components of classroom academic perfopmance,Journal of educational psychology,Vol 82,nol.