چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش اضطراب و افسردگی افراد با ناتوانی جسمیبود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، با پیگیری 2 ماهه بود. جامعه این مطالعه شامل تمام افراد با ناتوانی جسمی شهر تهران بود. نمونه شامل 22 نفر که به شیوه در دسترس از موسسه رعد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل با تعداد برابر (11 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه های افسردگی بک ویرایش دوم و اضطراب بک استفاده شد که آزمودنی های هر دو گروه قبل و بعد از آموزش آن ها را تکمیل کردند. آزمودنی های گروه آزمایش 3 ماه (12 جلسه هفتگی) مهارت های زندگی را آموزش دیدند که شامل مهارت های خودآگاهی، ارتباط موثر، روابط بین فردی، حل مسئله و تصمیم گیری، مقابله با خلق منفی و مدیریت استرس بودند. داده ها با آزمون های یومان ویتنی، T مستقل، تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر تجزیه وتحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزشمهارت های زندگی علائم اضطراب و افسردگی آزمودنی های گروه آزمایش را به طور معناداری کاهش داده (01 /0≥P) است، درحالی که گروه کنترل هیچ تغییر معناداری را در پس آزمون و پیگیری نشان ندادند.بر اساس یافته ها می توان پیشنهاد کرد که برای کنترل اضطراب و افسردگی افراد با ناتوانی های جسمی از آموزش مهارت های زندگی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریـانس نشـان داد آمـوزش مهـارت هـای زندگی علائم اضطراب و افسردگی آزمودنیهای گروه آزمـایش را بـه طـور معنـاداری کـاهش داده (٠٠١≥P) است ، درحالیکه گروه کنترل هیچ تغییر معناداری را در پس آزمون و پیگیـری نشـان ندادنـد.
اما آنچه از این پژوهش مدنظر بوده ، تأثیر آموزش مهارت های زندگی بـر روی اضـطراب و افسردگی افراد آسیب یده دارای ناتوانی جسمی میباشد.
در این راستا با توجه به کمبود پژوهش و لـزوم آمـوزش مهـارت هـای زنـدگی برای بهبود سلامت روان و روابط اجتماعی، پرداختن به تأثیر آموزش مهارت های زندگی به این گروه از افراد ضروری به نظر می رسد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول ٢ شاخص های توصیفی شامل میانگین و انحـراف معیـار نمـره هـای پـیش آزمـون ، پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش و گروه کنترل در مقیاس های افسردگی و اضطراب ارائه شده است .
این نتایج بیانگر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بـر افسـردگی و اضـطراب اسـت ؛ بنابراین آزمون چنـد مقایسـه ای نشـان داد کـه در پـس آزمـون و پیگیـری در مقایسـه بـا پیش آزمون میـزان افسـردگی و اضـطراب در گـروه آزمـایش بـه طـور معنـاداری تغییـر کردند.
بحث نتایج حاصل از تحلیل واریانس اندازه گیریهای مکرر نشـان داد کـه آمـوزش مهـارت هـای زندگی باعث کاهش افسردگی و اضطراب افراد دارای نـاتوانی جسـمی در گـروه آزمـایش در مقایسه با گروه کنترل شده است .