چکیده:
پژوهش حاضربا هدف بررسی محتوای کتاب های درسی دوره پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی با تاکید بر میزان توجه به آموزش مهارت های هوش های چندگانه گاردنر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تمام شمار کلیه کتاب های دوره پیش حرفه ای دانش آموزانکم توان ذهنی (27 جلد کتاب) تحلیل شدند. برای جمع آوری داده هااز سیستم مقوله بندی و رمزگذاری متغیرها و خرده متغیرها که دارای روایی و اعتبار تاییدشده است، استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی وروش مجذور خی تجزیه وتحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین پایه های تحصیلی و کتاب های مختلف دوره پیش حرفه ایازنظر میزان توجه به هوش های چندگانه تفاوت معنادار وجود دارد (01 /0>(P با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که میزان توجه به آموزش هوش های چندگانه گاردنر در کتاب های متفاوت دوره پیش حرفه ای از روند نظام داری برخوردار نمی باشد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش های متعددی در داخل و خارج از کشور به تحلیل محتوای کتب درسی دوره ها و پایه های مختلف تحصیلی پرداخته اند ازجمله (ریف ١، ١٩٩٧؛ لمونی، استامو و استامو٢، ٢٠١٠؛ کوبیا٣، ٢٠٠٩؛ ونگ ٤، ٢٠١٠؛ بروکس ٥، ٢٠٠٨؛ بیکر و همکاران ٦، ٢٠١٠؛ همایی، ١٣٨٢؛ عباسی، ١٣٨٣؛ اسفیجانی، زمانی و نصرآبادی؛ فاتحی زاده و فتحی؛ ١٣٨٧؛ شاه محمدی، ١٣٨١؛ فرامرزی و عابدینی، ١٣٩١؛ عابدینی و فرامرزی، ١٣٩١؛ فرامرزی، ١٣٨٨؛ جمشیدیان و همکاران ، ١٣٩٠؛ واشقانی فراهانی و علی پور، ١٣٨٢؛ فراهانی و همکاران ، ١٣٩٠).
Baker et al حاضر نیز از روش تحلیل محتوا برای بررسی محتوای کتاب های درسی مقطع پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی با تأکید بر میزان توجه به آموزش مهارت های هوش های چندگانه گاردنر استفاده شده است .
توزیع فراوانی هوش بین فردی در صفحات کتاب های درسی دوره پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های جدول ٨ نشان میدهد که بیشترین میزان توجـه بـه هـوش بـین فـردی بـه ترتیـب مربوط به دروس ادبیات فارسی (٥٢/٣١%) و دینی (٤٤/٩٣%) بوده و کمترین میزان توجه به ایـن نوع از هوش مربوط به کتـاب هـای ریاضـی (٦/٧٩%) و حرفـه وفـن (١٠/١٨%) اسـت .