چکیده:
برتری طرفی یکی از شاخص های تحول مغز طبیعی است و در آسیب های تحولی مغز این شاخص تغیر می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جانبی شدن در کودکان با و بدون اختلال های یادگیری بود. پژوهش حاضر از نوع علمی- مقایسه ای بود. در این مطالعه 20 کودک مبتلا با اختلال های یادگیری از بین کودکان مراجعه کننده به کلینیکدرمان اختلال های یادگیری در شهر تهران انتخاب شدندو 20 کودک عادی از لحاظ سن و هوشبهر با گروه آزمایش همتا شدند.همه شرکتکنندگان با استفاده از آزمون شنود دو گوشی و آزمون ضربه زدن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی وابسته و همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که در هر دو گروه گوش راست نسبت به گوش چپ برتری دارد اما میزان این برتری در کودکان دارای رشد عادی به طور معناداری بیشتر از گروه آزمایش بود.نتایج هیچ گونه همبستگی بین عامل های برتری دستی و طرفی شدن زبان نشان نداد.بر اساس یافته های پژوهش حاضر نتیجهگیری میشود که در کودکان با اختلال های یادگیرینارسایی هایی در جانبی شدن مغز وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه ٢٠ کودک مبتلا با اخـتلال هـای یـادگیری از بـین کودکـان مراجعـه کننـده بـه کلینیـک درمـان اختلال های یادگیری در شهر تهران انتخاب شدند و ٢٠ کودک عادی از لحاظ سن و هوشبهر با گروه آزمایش همتـا شـدند.
آزمون تی جفت شده در بررسی تفاوت دو دست در آزمون ضربه زدن (رجوع شود به تصویر صفحه) ســپس آزمــون همبســتگی بــین شــاخص هــای مزیــت گــوش راســت و شــاخص طرفــی شدن در آزمـون ضـربه زدن بـرای هـر دو گـروه مبـتلا بـه اخـتلال و عـادی انجـام شـد.
آزمون همبستگی پیرسون بحث یافتــه هــای پــژوهش حاضــر حــاکی از آن اســت کــه در هــر دو گــروه بــا اخــتلال هــای یادگیری و عادی گـوش راسـت نسـبت بـه گـوش چـپ برتـری داشـت ، بـا ایـن حـال ، برتـری گـوش راســت در کودکــان بـا اخـتلال یــادگیری بــه طـور معنـاداری کمتــر از برتــری گــوش راست در کودکـان عـادی بـود کـه مبـین کـاهش طرفـی شـدن عملکـرد دو گـوش مـیباشـد.
در پــژوهش حاضــر نیــز همــان طــور کــه پــیش از ایــن نیــز بیــان شــد، عملکــرد گــوش چــپ کودکـان مبـتلا بـه اخـتلال یـادگیری بـه طـور معنـاداری از عملکـرد گـروه گـواه بـالاتر اسـت که این خود شاهدی است بـر ایـن اسـت کـه نیمکـره چـپ نتوانسـته اسـت بـه شـکل کامـل بـر نیمکــره راســت برتــری یابــد، در نتیجـه هــر دو نیمکــره در پــردازش محــرکهـای ارائــه شــده شرکت دارند.
Bode D Sininger Y, Healy EW, Mathern GW, Zaidel E.
Development of cerebral dominance: Dichotic listening asymmetry in normal and learning disabled children.
Time-sharing and dichotic listening asymmetry in normal and learning-disabled children.