چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی با و بدون کم توانی ذهنیصورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کودکان پیش دبستانی با و بدون کم توانی ذهنی شهر شیراز بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 116 نفر (58 کودک پیش دبستانی با کم توانی ذهنی و 58 کودک پیش دبستانی بدون کم توانی ذهنی) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. از پرسش نامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی شهیم و یوسفی (1378) برای سنجش مشکلات رفتاری استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که رفتاری کودکان پیش دبستانی با کم توانی ذهنیبه طور معنی داری بیشتر از مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی بدون کم توانی ذهنی است (001/0P<). همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی با کم توانی ذهنی در خرده مقیاس های نارسایی توجه، ترس، رفتار اجتماعی و پرخاشگری نسبت به کودکان پیش دبستانی بدون کم توانی ذهنی به طور معنی داری بالاتر هستند (001/0>P). با توجه به یافته های این پژوهش می توان بیان کرد که اقدامات مداخله ای به هنگام برای پیشگیری و کاهش و حذف مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی با کم توانی ذهنی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
تجزیه وتحلیـل داده هـا بـا اسـتفاده از آزمـون تحلیـل واریانس دوطرفه نشان داد که رفتاری کودکـان پـیش دبسـتانی بـا کـم تـوانیذهنـی بـه طـور معنـیداری بیشـتر از مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی بدون کم توانیذهنی است (٠٠٠١>P).
با توجه به یافته های این پژوهش میتوان بیان کرد که اقدامات مداخله ای به هنگام برای پیشگیری و کاهش و حذف مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی با کم توانیذهنی ضروری است .
مریل و هالند (١٩٩٧) نیز در پژوهشی به این نتیجه رسیده اند که مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی با کم توانیذهنی به طور معنیداری بیشتر از همسالان شان است .
همان طور که در پیشینه نیز ملاحظه شد در کشورهای دیگر پژوهش های متعددی باهدف مداخله به هنگام به مقایسه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی با و بدون کم توانیذهنی پرداخته اند اما بر اساس بررسیهای محقق در ایران پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است .
همه پژوهش هـای بیـان شـده بـه ایـن نتیجـه رسـیده انـد کـه مشـکلات رفتـاری کودکان پیش دبستانی با کم توانیذهنی به طور معنیداری بیشتر از همسالان عادیشان است .
Pre-school children with and without developmental delay: behaviour problems and parenting stress over time.
J. (1996) Population prevalence of psychopathology in children and adolescents with intellectual disability.
Preschool Children with Intellectual Disability: Syndrome Specificity, Behaviour Problems, and Maternal Well-Being.
(1999) Psychiatric symptoms in children with intellectual disability.
Caregiving burden of families looking after persons with intellectual disability and behavioural or psychiatric problems.
Behavioural and emotional problems in children with intellectual disability attending special schools in Cape Town, South Africa.