چکیده:
رشد روز افزون بیماری های غیرمسری و هزینه های هنگفت مراقبت های بهداشتی و درمانی ، سبب توجه بیشتر سیاست گزاران به امر «آموزش » برای ، بهبود سلامت جامعه شده است ؛چراکه آموزش قادر است شیوة زندگی مردم را اصلاح کنـد، وضـعیت سـلامتی را بهبـود و امیـد بـه زندگی را افزایش دهد. هدف اصلی این مطالعة بررسی تاثیر آموزش بر سلامت در ایـران طـی سال هـای ١٣٨٩-١٣٥٣ اسـت . بـر ایـن اسـاس ابتـدا تـابع تولیـد سـلامت بـر اسـاس مـدل گروسمن (١٩٧٢) تعریف و سپس الگوی تحقیق با استفاده از تکنیک هم انباشـتگی یوهانسـن و مدل تصحیح خطا برآورد می شود. تفکیک اثرات کوتاه مدت و بلندمـدت آمـوزش ، هـم چنـین ، برآورد «تاثیر با وقفة زمانی » تغییرات موقت و دائمی آموزش بر سلامت از جنبه هـای نـوآوری این تحقیق به شمار می آید. نتایج حاصل از تخمین ، حاکی از وجود رابطة تعادلی بلندمدت و مثبت بین آمـوزش و سلامتی است . بر اساس شواهد به دست آمده ، آموزش نقـش اساسـی در بهبـود سـلامت ایفـا می کند. آموزش از شیوع بسیاری از بیماری های غیر واگیر جلوگیری می کند. با توانمندسازی افراد از طریق سرمایه گذاری در آموزش ، می توان از شیوع بسیاری از بیماری های ناشی از شیوة نامناسب زندگی امـروزه کاسـت ؛ از همـین رو بـا درگیـر کـردن نهادهـائی همچـون دبسـتان ، دبیرستان ، دانشگاه و رسانه های جمعی و گروهی در مسیر افزایش سـطح آگـاهی هـا مـی تـوان وضعیت سلامت جامعه را بهبود بخشید.
خلاصه ماشینی:
تغییر شیوة زندگی باعث شده که برخی از عوامل خطرساز ایـن بیمـاری هـا در جامعـه افزایش یابد و این خود زنـگ خطـری بـرای افـزایش مـرگ و میـر و نـاتوانی هـای ناشـی از بیماری های غیرواگیر اسـت کـه در حـال حاضـر گریبـانگیر کشـورهای جهـان بـه خصـوص کشورهای در حال توسعه شده است ؛ به همین سبب توجه به افـزایش سـلامت جامعـه الزامـا بدین معنی نیست که دولت کشورهای در حال توسعه باید بخش مهمی از منابع مـالی خـود را صرف مراقبت های بهداشتی و درمانی کند.
متغیرهای آموزش ، مراقبت های بهداشتی ، درآمد و دسترسی به مواد غذایی با توجه به مبنـای نظری تحقیق ، مدل گروسمن و سایر مطالعات انجام گرفته در این زمینه (مطابق با آنچه در مبانی نظری پژوهش توضیح داده شد) و متغیرهای شهرنشینی و آلودگی هوا بـا توجـه بـه مطالعـات تجربی صورت گرفته در زمینه سلامت (تورنتون ، ٢٠٠٢؛ فایسا و گوتما، ٢٠٠٥؛ فایسا و ترایان ، ٢٠١١) انتخاب شده اند.
Hadian مدل تصحیح خطا برای متغیر LE با فرض دو وقفة بهینه نیز به صورت زیر است : ( به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع : محاسبات تحقیق ب- چگونگی تأثیر تغییر دائمی آموزش بر سلامت اگر یک واحد افزایش در LIt به طور دائمی ایجاد شـود (یعنـی در هـر سـال یـک واحـد آموزش افرایش یابد)، درآن صورت اثر این تغییرات در زمان های مختلف بر LE با فرض ١ LIt+ = LIt= LIt+n در جدول (٥)، نشان داده شده است .
The Impact Of Education On Health Status: Evidence From Longitudinal Survey Data , Department Of Economics And Finance Working Paper Series.
Estimation Of Health Production Function:Evidence From East-European Countries ,Department of Economics and Finance Working.