چکیده:
هدف اصلی این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار و نوع ارتباطات فضایی اسـتان هـای مختلـف کشـور مـی باشـد. بـرای ایـن هـدف از آمـارة مـوران به صورت آزمون تک متغیره و همچنین رگرسیون فضـایی (الگـوی وقفـه فضـایی ) اسـتفاده شد. بر اساس آمار و اطلاعات سال ١٣٩٠، نتایج آمارة موران به صورت آزمون تـک متغیـره و همچنین آمارة موران در الگوی رگرسیون فضایی نشان داد که استان هـای کشـور از یـک وضعیت خوشه ای در خصوص مشـارکت اقتصـادی نیـروی کـار برخوردارنـد. همچنـین در بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر نرخ مشارکت ، نتایج الگوی رگرسیون وقفه فضایی حاکی از آن است که ، متغیرهای وقفه فضایی نرخ مشارکت ، سهم شاغلین بخـش صـنعت و معـدن از کل شاغلین ، ضریب جینی ، بار تکفل و سـهم بخـش خصوصـی در اشـتغال اسـتان هـا، تـاثیر مثبتی بر نرخ مشارکت اقتصادی دارند. به عبارت دیگر،افزایش انگیـزه هـای مـادی در بـازار کار، واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی و همچنین توسعه صنایع به منظـور خلـق ارزش افزوده ، باعث افزایش نرخ مشارکت اقتصادی می شود.
خلاصه ماشینی:
میرزایی (١٣٨٣) با بررسی مشارکت اقتصـادی زنان در بازار نیروی کار ایران ، نشان داد که مهم ترین عوامل مؤثر بر حضـور زنـان در بـازار کار، سطح آموزش ، انگیزه کسب درآمد مالی و نرخ بیکاری مردان بـا اثـر مثبـت ؛ و پدیـده مهاجرت از روستا به شهر(درجه شهری شدن )، نرخ بیکـاری زنـان و نـرخ زاد و ولـد بـا اثـر منفی است .
با بررسی های صورت گرفته در مطالعات داخلی و خارجی ، می تـوان گفـت در بررسـی و مطالعات نرخ مشارکت اقتصادی و عرضه نیروی کار، عوامل مختلف اقتصـادی ، جمعیتـی و ساختاری نقش دارند که علاوه بر مدنظر قرار دادن آنها، باید الگوسـازی بـه گونـه ای باشـد که روابط فضایی مناطق نیز در آن لحاظ شود، مسأله ای که در مطالعات داخـل بـدان توجـه نشده است .
هدف اصلی این مطالعه بررسی خودهمبستگی فضایی مشارکت اقتصادی نیـروی کار در استانهای مختلف کشور و بررسی عوامل مؤثر بر نرخ مشـارکت بـا توجـه بـه روابـط فضایی موجود بین استان ها می باشد.
لذا می توان گفت که در خصوص نـرخ مشـارکت اقتصـادی نیـروی کـار در استان های مختلف نوع خودهمبستگی فضایی مثبت وجود دارد که مقدار آمـارة مـوران نیـز در خصوص مجاورت چندضـلعی بـا مـاتریس اسـتاندارد شـده ، از بـالاترین میـزان و سـطح معنی داری برخوردار است .
از دیگر نکات حائز اهمیت آزمون موران مـدل ، مقـدار مثبـت آن است که نشان دهنده تـأثیرات مسـتقیم و مثبـت اسـتانها بـر یکـدیگر از نظـر مشـارکت و عرضه نیروی کار در فعالیت های اقتصادی است که ایـن نتیجـه مشـابه نتـایج آزمـون مـوران برای شاخص نرخ مشارکت استان ها می باشد.