Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل پویایی زیر ساخت های رقابتی صنایع خودروسازی ایران با استفاده از رویکرد سیستمی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (48 صفحه - از 237 تا 284)

کلید واژه های ماشینی : خودرو ،بخش صنعت خودرو ،خودروسازان ،رقابتی ،ایران ،WTO ،بخش صنعت خودروی کشور ،صنایع خودروسازی ایران جهت ورود ،بازار ،ایران­خودرو ،مدل ،ایران‌خودرو ،صنایع خودروسازی ایران ،زیرساخت­های رقابتی بخش صنعت ،زیرساخت­های رقابتی صنایع خودروسازی ایران ،سهم بازار ،قیمت ،متغیر سهم بازار ایران­خودرو تأثیر ،تعرفه‌ها ،رقبای ،رقابتی صنایع خودروسازی ،محصولات ،بخش صنعت خودروی ایران ،سهم بازار ایران­خودرو ،شرکت ایران­خودرو ،قیمت فروش ،کیفیت محصولات ،کاهش میزان فروش محصولات ایران­خودرو ،فرآیند ،شرکت ایران‌خودرو

در این مقاله الزامات بسترسازی در زیرساخت­های رقابتی صنایع خودروسازی ایران جهت ورود به سازمان تجارت جهانی(WTO) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ابتدا با استفاده از روش­شناسی (متدولوژی) SD اوضاع رقابتی شرکت ایران خودرو (به عنوان پایلوت جهت بکارگیری نتایج حاصل از تحقیق) برای زمان­های قبل از پیوستن ایران بهWTO و در مقایسه با سایر رقبای داخلی، مدل­سازی شده و سپس با اعمال دو سناریو به مدل، مبنی براینکه اگر بسترسازی‌های لازم جهت ورود ایران به مذاکرات دو یا چند جانبة WTO در بخش صنعت خودرو صورت بپذیرد ویا نپذیرد، چالش‌ها (قطعی) و فرصت­های (احتمالی) پیش­روی شرکت ایران خودرو (در حوزه‌ خرد) و بخش صنعت خودرو (در مقیاس کلان) پس از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، و با حضور رقبای خارجی در بازار داخل تجزیه و تحلیل خواهد شد. در نهایت سیاست‌های بهینه مبنی بر اینکه آیا بسترسازی در زیرساخت­های رقابتی بخش صنعت خودرو لازم است یاخیر، به ورودی مدل اعمال شده و مورد آزمون و بررسی قرار می­گیرد.

خلاصه ماشینی:

"بدین منظور، یک طرح علمی- پژوهشی با هدف بررسی تبعات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در صنعت خودرو، در مرکز مطالعات استراتژیک شرکت ایران­خـــــودرو به انجام رسیده که بر اساس گزارش­های اعلام شده[34]، چارچوب­های علمی آن از چهار فرض کلی تبعیت می­کند: فرض اول: با توجه به اینکه متوسط زمان فرآیند الحاق کامل، در مورد کشورهایی که از هنگام تأسیس سازمان تجارت جهانی، به آن ملحق شده­اند 7 سال بوده است[35]، بنابراین اگر در سال 84 کلیه موانع جهت پیوستن ایران به WTO مرتفع شود، این کشور درابتدای سال1391، رسما به عضویت کامل آن سازمان در خواهد آمد و یک فضای رقابتی واقعی برای شرکت­های خودروساز ایرانی فراهم خواهد ساخت. حلقه­ R2 که یک مدل رشد فزاینده را برای شاخص­های رقابتی رقبای خارجی به نمایش گذارده، در برگیرنده این مفهوم است که: با پذیرش الزامات WTO توسط ایران طی مذاکرات دو یا چند جانبه در بخش صنعت خودرو، ورود محصولات رقبای خارجی با برتری نسبی شاخص‌های رقابت پذیری به بازار داخل، به آسانی صورت گرفته که این پدیده سبب کاهش رضایتمندی مشتریان داخل نسبت به خودروهای داخلی و افزایش تمایل آنان به خرید خودروهای خارجی می­شود. همانطوریکه در نمودار (18) پیداست، رقابتی شدن فضای بازار (به مفهوم واقعی) برای صنعت نوپایی که هنوز پایه‌های رقابت در آن محکم نشده، نمی‌تواند برای شرکت­های خودرو ساز داخلی مفید باشد و به کاهش میزان فروش محصولات ایران­خودرو منجر می‌شود که این امر خود موجب کاهش سود شرکت شده و ظرفیت­های مدیریتی لازم جهت انجام اقدامات اصلاحی را نیز کاهش خواهد داد که در نهایت منجر به تضعیف محرک‌های رشد جهت تقویت شاخص‌های رقابت­پذیری شرکت، خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.