چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر تدوین هنجار برای آزمون توجه و تعیین پایایی و روایی آن در گروهی از ورزشکاران دختر و پسر استانهای منتخب کشور است . روش تحقیق استفادهشده از نوع توصیفی برای تدوین هنجار است . جامعه آماری تحقیق را کلیه ورزشکاران دختر و پسر استانهای خراسان رضوی ، اصفهان، تهران، خوزستان و مرکزی تشکیل می دادند. نمونه های آماری شامل ١٢٠٠ نفر (٦٠٠ ورزشکار دختر) و (٦٠٠ ورزشکار پسر) از پنج استان کشور بودند. برای انتخاب آزمودنی ها از روشهای نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای متناسب با جمعیت استفاده شد. ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامه اطلاعات فردی و آزمون توجه بر اساس جدول سیاه و قرمز بود که برای تدوین و هنجاریابی آن در ورزشکاران ایرانی استفاده شد. در این تحقیق برای تحلیل دادهها ابتدا از آمار توصیفی برای طبقه بندی ، تعیین شاخص های مرکزی و پراکندگی استفاده شد. سپس ، با استفاده از فرمول Z و محاسبه نقاط درصدی در هر آزمون و از روی رتبه های درصدی به تفکیک آزمونهای مختلف ، هنجار آزمون توجه تهیه شد. نتایج نشان داد میانگین امتیاز مهارت توجه در ورزشکاران دختر با حضور محرک مزاحم ٠/٢٦±٢٧/٩٥ و بدون محرک مزاحم ٠/٢٤± ٣٢/٠٦ و در ورزشکاران پسر با حضور محرک مزاحم ٥/٣٩±٣٠/٧٩ و بدون محرک مزاحم ٤/٨١±٣٤/٨٤ است . همچنین بین میزان توجه ورزشکاران دختر و پسر در هر دو آزمون توجه بدون محرک مزاحم و با محرک مزاحم تفاوت معنی داری مشاهد شد (٠/٠١ > p). پایایی آزمون توجه از طریق آزمون- آزمون مجدد بررسی شد و همبستگی معنی داری در ورزشکاران دختر با حضور و بدون حضور محرک مزاحم به ترتیب ٠/٩١١= r و ٠٩٥١=r و ورزشکاران پسر به ترتیب ٠/٩٣٢= r و ٠٩٨٣=r محاسبه شد (٠/٠١ > p). با توجه به پایایی و روایی مناسب آزمون توجه سیاه و قرمز، مربیان ورزشی می توانند از هنجار تدوین شده برای تعیین میزان توجه ورزشکاران دختر و پسر رشته های ورزشی مختلف استفاده نموده و از این آزمون برای توسعه این قابلیت روانی در ورزشکاران استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
هنجاریابی آزمون توجه در گروهی از ورزشکاران دختر و پسر ایرانی علیرضا بهرامی ١، وازگن میناسیان ٢، نسرین چلونگریان ٣ تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٣/٠١ تاریخ پذیرش: ١٣٩١/٠٧/١٥ پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چکیده هدف اصلی تحقیق حاضر تدوین هنجار برای آزمون توجه و تعیین پایایی و روایی آن در گروهی از ورزشکاران دختر و پسر استانهای منتخب کشور است .
ویژگیهای اندازهگیریشده در آزمودنی ها به تفکیک ورزشکاران پسر استانهای منتخب کشور (میانگین ±SD) )به تصویر صفحه مراجعه شود) در این قسمت سؤالات پژوهش را در قالب الف ، ب، ج، و د توضیح می دهیم : الف : هنجار آزمون توجه در ورزشکاران پسر کشور چیست ؟ توزیع طبیعی دادهها به عنوان یکی از فرضهای آماری اساسی و مورد توجه در تحلیل های آماری و نتایج انحراف جـانبی و عمـودی دادهها در جدول ٣ نشان داده شده اسـت .
در هر حال با توجه به نتایج تحقیق حاضر هنجـار آزمـون توجـه بـر اساس جدول سیاه و قرمز تدوین شده است که می تواند بـرای اهـداف مختلـف از جملـه انجـام تمرینات لازم برای افزایش این قابلیت و دسترسی به معیاری مناسب برای انتخاب ورزشکاران از سوی مربیان قابل استفاده باشد.
از اهداف اصلی این تحقیق معرفی آزمون توجه براساس جدول سیاه و قرمز و هنجاریابی آن برای ورزشکاران ایرانی بود که مربیـان و متخصصـان روانشناسـی ورزشی کشور بر اساس یافته های موجود بتوانند تا حد امکان بـه ورزشـکاران در ایـن خصـوص کمک کنند.