چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی دقت پرتاب شرکت کنندگان مستقل از زمینه و وابسته به زمینه در شرایط محیطی باز و بسته اجرا شد. در این راستا، آزمون گروهی شکل های نهفته شده بین ٣٢٠ دانشجوی پسر توزیع شد و در نهایت براساس نمرات به دست آمده از آزمون، ٩٠ نفر به صورت تصادفی در سه گروه ٣٠ نفری وابسته به زمینه ، بیطرف و مستقل از زمینه قرار گرفتند. آزمون در دو شرایط محیطی باز و بسته اجرا شد (یعنی در هر شرایط ٤٥ نفر). تکلیف شامل پرتاب دارت در هر یک از شرایط بود. شرکت کنندگان در مرحله ی پیش آزمون اقدام به پرتاب ١٠ دارت کردند. در مرحله ی اکتساب، شرکت کنندگان در ٦ بلوک ١٠ کوششی تکلیف پرتاب دارت را انجام دادند. آزمون یادداری شامل یک بلوک ١٠ کوششی بود که ٢٤ ساعت بعد از مرحله ی اکتساب انجام شد. بعد از بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف و برابری واریانس ها با استفاده از آزمون لوین ، دادهها به کمک روشهای آماری تحلیل واریانس سه راهه (٢(شرایط )×٣(گروه)×٦(بلوک)) با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس ٢ راهه و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. نتایج تفاوت معناداری را در مراحل اکتساب (٠٠٠٦=P، ٥٣٥=F) و یادداری (٠٠١=P، ٤٤٦=F) بین سه گروه نشان داد. شرکت کنندگان مستقل از زمینه در مقایسه با شرکت - کنندگان بیطرف و وابسته به زمینه در مراحل اکتساب و یادداری عملکرد بهتری داشتند. این یافته تنها بخشی از نظریه ی استقلال و وابستگی به زمینه ی ویتکین را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی دقت در محیط های باز و بسته : رویکرد سبک های شناختی علیرضا بهرامی ١، احمد قطبی ورزنه ٢، اسماعیل صائمی ٣ تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٣/٠٣ تاریخ پذیرش: ١٣٩١/٠٩/٠٦ چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی دقت پرتاب شرکت کنندگان مستقل از زمینه و وابسته به زمینه در شرایط محیطی باز و بسته اجرا شد.
در این راستا، آزمون گروهی شکل های نهفته شده بین ٣٢٠ دانشجوی پسر توزیع شد و در نهایت براساس نمرات به دست آمده از آزمون، ٩٠ نفر به صورت تصادفی در سه گروه ٣٠ نفری وابسته به زمینه ، بیطرف و مستقل از زمینه قرار گرفتند.
بنابراین ، مطالعه ی حاضر درصدد است تا با کنترل سن و تجربه شرکت کنندگان به بررسی ساختارهای موجود در سبک های شناختی در بین بزرگسالان بپردازد و تفاوت این سبک ها را در شرایط محیطی باز و بسته برای دقت پرتاب بررسی کند و همچنین به آزمون نظریه ی استقلال و وابستگی به زمینه ی ویتکین بپردازد.
یافته های آزمون تحلیل واریانس ٢ راهه در مرحله ی پیش آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول ٢ مشاهده میشود، بین گروهها و همچنین در شرایط محیط باز و بسته تفاوت معنیداری بین شرکت کنندگان وجود ندارد.
Field dependence-independence and sports with a preponderance of closed or open skill.
Field dependence-independence in complex motor skills.
Correlations among scores on measures of field dependence and independence cognitive style, cognitive ability, and sustained attention.
Role of cognitive style constructs field dependence-independence and reflection-impulsivity in skill acquisition.
Field dependence-independence as a factor in learning complex motor skills and underlying sex differences.