چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تغییرات سازوکارهای توجه و اجرای یک تکلیف حسی ـ حرکتی (پرتاب دارت) در شرایط فشار بود. بیست فرد مبتدی (با میانگین سن ١/١٢±٢٠/٥٠ سال) و داوطلب ، پس از یک جلسه تمرین ، در سه وضعیت شامل : ١. موقعیت پایه ، ٢. تکلیف دوگانه ـ فشار پایین ، و ٣. تکلیف دوگانه ـ فشار بالا، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در تکلیف دوگانه از شرکت کنندگان خواستیم هم زمان با اجرای پرتاب دارت، به یک محرک شنیداری که با دو فرکانس قابل تشخیص ارائه میشد نیز پاسخ دهند. در شرایط فشار به شرکت کنندگان گفته شد اگر به ١٥٠ درصد امتیاز پایه ی خود برسند، پاداش میگیرند. بررسی دست کاری شرایط فشار نشانگر افزایشی در حدود ١٠ ضربه در دقیقه در ضربان قلب بود. نتایج تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد که تحت فشار سرعت واکنش و نرخ دقت پاسخ به تکلیف ثانویه به میزان معناداری کاهش یافته است ، اما عملکرد پرتاب دارت دچار افت نشد، بلکه بهبود یافت . بنابراین ، فشار از یک طرف باعث تقلیل منابع توجه و ناکارآمدی پردازش شد، و از طرف دیگر انگیزهای شده تا فرد مبتدی نظارت آشکارتری به اجرا داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد که تحت فشار سرعت واکنش و نرخ دقت پاسخ به تکلیف ثانویه به میزان معناداری کاهش یافته است ، اما عملکرد پرتاب دارت دچار افت نشد، بلکه بهبود یافت .
نظریه های نظارت آشکار٣ یا تمرکز بر مهارت ٤ و فرضیه ی پردازش هوشیار٥، بیان می کنند که فرد تحت شرایط فشار به صورت گامبه گام عملکرد خود را کنترل میکند و این شکل کنترل باعث تغییر فرایندهای توجه از خودکار به کنترل شده میشود (١).
بنابراین ، در مجموع و با توجه به نبود اجماع در زمینه ی اثرات فشار بر سازوکارهای توجه و تغییرات عملکرد، ما در این تحقیق سعی کردهایم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا در افرادی با سطح مهارت پایین ، افت سازوکارهای توجه و تغییر نحوهی کنترل حرکت میتوانند مانع از انسداد اجرای یک تکلیف حسی ـ حرکتی در شرایط فشار شوند؟ به این منظور، در این پژوهش ما سرعت و دقت پاسخ به تکلیف ثانویه (به عنوان شاخص های توجه ) و عملکرد پرتاب دارت افرادی با سطح مهارت پایین را در دو موقعیت فشار پایین و بالا مورد ارزیابی قرار دادهایم .
نتایج آزمون مقابله های ساده نشان داد که در شرایط فشار پایین ، میانگین امتیازهای کسب شده در اجرای تکلیف دوگانه از نظر آماری تفاوتی با وضعیت پایه نداشته است ٠.
مقایسه میانگین (دامنه اطمینان ٩٥درصد) عملکرد پرتاب دارت (Dart Performance) در شرایطی که تنها تکلیف اصلی اجرا شده (Only Primary task)، فشار پایین ـ ارائه تکلیف دوگانه ( Low Pressure-Dual task) و فشار بالاـ ارائه تکلیف دوگانه (High Pressure-Dual task) بحث و نتیجه گیری هدف ما بررسی تغییرات سازوکارهای توجه و اجرای تحت فشار در یک تکالیف حسی ـ حرکتی (مانند پرتاب دارت) بود.
J. Showers, A review of paradoxical performance effects: Choking under pressure in sports and mental tests.