چکیده:
The purpose of this study was to survey the symmetry in bilateral transfer of cognitive and motor components in soccer kicking skills of the male students at Ferdowsi University of Mashhad. The subjects were 64 participated students of General Physical Education 1 course، with an age range of 18 to 24 years، that did not have any professional and regular experiences in soccer، and their dominant leg was right. They were randomly and equally assigned to four groups. The task of inside kicking was performed with the emphasis on accuracy cognitive component in Group A (practice with dominant leg) and Group B (practice with non-dominant leg) and the task of instep kicking was performed with the emphasis on force motor component in Group C (practice with dominant leg) and Group D (practice with non-dominant leg) for 8 weeks، 3 times a week and 150 trials per session. Results showed that the practice has been caused transferring the cognitive component from the dominant leg to the non-dominant leg and vice versa (P<0.05)، and that the transfer of the component was symmetric. But the motor component has only been transferred from the dominant leg to the non-dominant leg (P<0.05)، and the transfer of the component was asymmetric and this asymmetry was in favor of the dominant leg. Based on the results، it is better that we practice with both legs in the skills with high cognitive component، and practice with the dominant leg in skills with high motor component.
خلاصه ماشینی:
میانگین امتیاز گروههای ج و د در تکلیف ضربه ی روی پا در پیش آزمون و پس آزمون نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازههای تکراری به منظور بررسی انتقال مؤلفه ی شناختی در تکلیف ضربه ی بغل پا نشان داد که اثر اصلی مرحله معنادار بود (٠٠٠٢=P,٦٧٣=F).
این نتایج نشان میدهد که انتقال مؤلفه ی شناختی در مهارت ضربه ی بغل پا، از پای برتر به پای غیربرتر و برعکس به صورت متقارن است .
این نتایج نشان میدهد که انتقال مؤلفه ی شناختی در مهارت ضربه ی بغل پا، از پای برتر به پای غیربرتر و برعکس به صورت متقارن است .
این نتایج نشان میدهد که انتقال مؤلفه ی حرکتی در مهارت ضربه با روی پا، از پای برتر به پای غیربرتر و برعکس به صورت نامتقارن است و این عدم تقارن به نفع پای برتر است .
هم چنین نتایج نشان داد که انتقال دوطرفه ی مؤلفه ی حرکتی مهارت از پای برتر به پای غیربرتر و برعکس به صورت نامتقارن است و این عدم تقارن به نفع پای برتر است .
نتایج پژوهش حاضر با یافته های پژوهش تگزیرا و همکاران (٢٠٠٣) و سیلوا ١ و همکاران (٢٠٠٧) روی بازیکنان فوتبال که نشان دادند انتقال دوطرفه ی مؤلفه ی حرکتی، نامتقارن است و از پای برتر به پای غیربرتر بهتر صورت میگیرد، هم خوانی دارد (١٣،٢٢).
Brain lateralization and motor learning: Selective effects of dominant and non-dominant hand practice on the early acquisition of throwing skills.