چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی رابطه والد – کودک بر کاهش علایم نقص توجه – بیش فعالی و افزایش مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان پیش دبستانی مشغول به تحصیل شهر اردبیل در سال 92-1391 بود (6000=N). روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون به همراه گروه گواه می باشد. ابتدا از میان کودکان پیش دبستانی مشغول به تحصیل در 10 مهد کودک زیر نظر سازمان بهزیستی، کودکانی که مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی بودند شناسایی و از بین آنها 20 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. سپس گروه آزمایشی ، گروه درمانی رابطه والد – کودک بر اساس مدل براتون و لندرث را در 10 جلسه 2 ساعته دریافت نمودند، آزمودنیهای گروه گواه نیز برنامه عادی روزانه خود را گذراندند. داده ها با استفاده از مقیاس نقص توجه – بیش فعالی (محمدی، مسگر پور، سهیمی و محمدی، 1385) و مقیاس مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) جمع آوری شده و با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد گروه درمانی رابطه والد – کودک بر کاهش علایم اختلال نقص توجه – بیش فعالی تاثیر معنی داری دارد اما بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی بی تاثیر است. این یافته ها بیان می کند که از گروه درمانی رابطه والد – کودک می توان برای کاهش علایم اختلال ADHD استفاده نمود اما این مداخله برای افزایش مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی اثربخش نیست.
The present study aims at the investigation of the effectiveness of child-parent relationship therapy on decreasing the symptoms of the attention-deficit–hyperactivity disorder and enhancing social skills of the children suffering from this illness. The research population consists of all preschool children studying in Ardabil، Iran in 2013 (N = 6000). To conduct this experimental study، 20 children among all pre-school students in Ardabil، who were suffering from attention-deficit–hyperactivity disorder، were selected randomly and using random assignment were divided into two experimental and control groups.The experimental group received 10 sessions (each lasting for two hours) of group therapy of the child-parent relationship based on the Braton and Landreth model. The control group received the routine of their daily spending. The data were collected with preschool children’s attention-deficit-hyperactivity Mohammadi، Mesgarpor، Sahimi and Mohammadi، 2006) and social skills index (Gresham،Elliot،1990) and were analyzed with multivariate analysis of the variance (MANOVA). The results showed that the child-parent relationship group therapy has a significant impact on reducing the symptoms of ADHD; however، it had no effects on the preschool children’s social skills. The findings show that group therapy can be used to decrease ADHD disorder symptoms in a child-parent relationship، but it's not effective to enhance their social skills.