خلاصه ماشینی:
در رابطه با سؤال قبلی نوازندهی روستا اگر بخواهد کماکان راوی حقیقت بین مردم باشد ناچار باید پا به پای تحولات گسترده که در نظام بافت روستا و ایل از دور زمان آغاز شده و به طور جبری ادامه مییابد حرکت کند و گرنه بیان او از مردم فاصله خواهد گرفت.
حال اگر هنرمندی بخواهد با انگیزهای جز حفظ و آرشیو موسیقی محلی به سراغ آن برود باید صرفا همانطور ببیند که نوازندهی محلی از گذشتهها دیده است.
ارائهی مآخذی که مستلزم تکرار بودهاند با روش نشانهگذاری(کدبندی)، همانگونه که در جدول نشانههای اختصاری آمده است صورت گرفته و جدای از این جدول،مشخصات کامل منابع،در انتهای کتاب فهرست شده است.
انتخاب عنوانها،شامل موسیقی ادواری،در سه دورهی کهن، اسلامی و معاصر صورت گرفته و مباحثی چون علم الالحان،مقامشناسی، ردیفشناسی،سازشناسی،اجرای موسیقی،سازندگی در متون مختلف موسیقایی، ادبی،کلامی،عرفانی،تاریخی،مذهبی بررسی شده است.
آوانگاری کتاب به روش تلفظ واژه و نه به طریقهی املا صورت گرفته است.