Skip to main content
فهرست مقالات

خط و نشان

نویسنده:

(14 صفحه - از 82 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : خط، خوشنویسی، هنر، طراحی، خط نشانه، اسلیمی، تزیین، مفردات، کوفی، زیبایی، خط کوفی، نقوش اسلیمی، فرم، بصری، گره، ترکیب، قواعد، اسلامی، خوشنویسی حروف الفبا به‌صورت مفرد، تصویر، فرم زیبای گره‌های تزیینی، نقوش، انواع خط کوفی تزیینی، کتاب، عناصر، الف، تزیینات خط کوفی به کار، طراحی خط نشانه با استفاده، اقسامی از خط نشانه‌ها، هنر اصلی جهان اسلام خوشنویسی

خلاصه ماشینی: "استفاده از خوشنویسی برای طراحی یک نشانه حالات گوناگونی دارد که با ذکر مثال به این اقسام می‌پردازیم: 1-خوشنویسی حروف الفبا به صورت مفرد و تنها: در این حالت که در اقسام نشانه از آن به مونوگرام یاد می‌شود،مفردات‌ خوشنویسی شده بر حسب مطلب و پیامی که آن خط نشانه باید در فرم‌ ظاهری خود داشته باشد،طراحی می‌شود که در بعضی نقاط این فرم با نمادهای بصری نیز ترکیب می‌شود مانند نشانه‌ی بنیاد سینمایی فارابی. یکی از علل مهم استفاده از این نقوش در خط،در این نکته است که شکل خاص خط عربی به خصوص خط کوفی،این امکان را به هنرمند داده است که بتواند آن را با شکل‌های بسیار زیاد و با ترکیبات موزون و دارای یک ریتم منظم ترسیم کند؛به طوری که هیچ‌گاه حروف مفهوم و معنای خویش را از دست ندهند. باید افزود که نقش اسلیمی دارای منشأ مذهبی و در دروه‌ی اسلامی ابتدا در کنار خط کوفی که انتقال‌دهنده‌ی پیام الهی بوده است،رشد و تکامل پیدا کرده و بعدها در بستر بسیاری از خطوط دیگر نیز استفاده شده است. (دایره،مثلث و مربع سه شکل اصلی هستند که تمام‌ اشکال را می‌توان به صورت انتزاعی با این سه فرم رسم کرد و رعایت آن بر هر چه زیباتر شدن نشانه می‌افزاید) با یک نگاه کلی می‌توان گفت این خط نشانه به لحاظ اجرای دقیق،انسجام فرم‌ها و رعایت قواعد خطی چه از جنبه‌ی خطاطی و چه از جنبه‌ی تصویری، حاوی نکات بسیار عمیقی است و آن را باید در ردیف خط نشانه‌های منحصر به فرد و پرنکته بررسی نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.