Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی زیبایی شناسی در شیوه میر عماد

نویسنده:

(8 صفحه - از 104 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : خط، خوشنویس، قلم، میرعماد، هنری، خط نستعلیق، خوشنویس خط نستعلیق، زاویه‌ی خط شیب اصلی، حرکت، کرسی

خلاصه ماشینی:

"بخش یکم:تحلیل کرسی در شیوه‌ی میرعماد به نظر می‌رسد که شیوه‌ی میرعماد چهار اصل کلی دارد که سه‌تای آنها اصول اولیه و تغییرناپذیر و یکی نیز اصل ثانویه است که تغییرات تازه را می‌توان در گستره‌ی آن انجام داد. به نمونه‌های زیر توجه‌ کنید: به همین دلیل است که ترکیب کلمه‌های چند حرفی شیب‌دار در زیر کشیده‌های قوس‌دار،زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسد زیر از دیدگاه هندسی، زاویه‌ی این کلمه‌ها با زاویه‌ی کشیده‌ی مسلط بر آنها،یکی است و فضای‌ پدید آمده میان این دو،یک فضای هماهنگ و متعادل خواهد بود. خوبی این کار در آن است که‌ اولا کلمه‌ها و حرف‌ها با کمترین برداشت قلم نوشته می‌شوند و ثانیا شباهت اجرای چند حرف یا کلمه‌ی همانند،بسیار بیشتر خواهد بود. (به چرخش قلم‌ توجه کنید) با نگاهی به آثار پیش از میرعماد، درمی‌یابیم که ناهماهنگی میان‌ ظرافت‌ها و ضخامت‌ها در حرکت‌های نیم قلم و تمام قلم بسیار چشمگیر است و به نظر می‌رسد که‌ یکی از مهم‌ترین تغییرات میر در شیوه‌ی اجرای کلمه‌ها نسبت به‌ پیشنیانش آن است که این ناهماهنگی‌ را کمتر کرده و ضخامت نیم قلم‌ها را افزایش داده است‌ نتیجه‌گیری: برخلاف تصور عام از اینکه هر بحثی لزوما باید به نتیجه‌یی منجر شود،شخصا بر این باورم که ارائه‌ی یک دیدگاه هنری بدون در نظر گرفتن نتیجه‌ی آن ارزشمندتر است،چرا که اولا مهم‌ترین دستاورد هر بحثی را افزایش شناخت و معرفت طرفین بحث می‌دانم و دوم آنکه با بیان نتیجه برای یک نظریه،شاید تعصب برای دفاع از آن افزایش یافته‌ و به زبان پژوهشگر بی‌طرف تمام شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.